استاندار کردستان کشته شدن سه معترض را تأیید کرد؛ «مرگ» یک معترض دیگر در مهاباد

ماموران در حال تیراندازی در شهر دیواندره استان کردستان

استاندار کردستان روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور کشته شدن سه نفر از معترضان در شهرهای این استان را تایید کرد و گفت یکی از آن‌ها که از اهالی شهر دیواندره بود «با سلاح جنگی کشته شده است».

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود که فرد دیگری «با همان شرایط» در خودرویی در کنار بیمارستان سقز «پیدا شده» و در مورد فرد سوم نیز گفت که موضوع «در دست بررسی است».

استاندار کردستان با وجود این مدعی شد که «در این دو سه روزه نیروهای امنیتی و انتظامی ما با معترضین مدارا کرده‌اند و حتی تعداد زیادی از این نیروها در استان کتک خورده که کارشان به بیمارستان کشیده شده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او تجمعات اعتراضی به جان‌باختن مهسا امینی را «غیرقانونی» دانست و تهدید کرد که ماموران حکومتی در برابر آن «ایستادگی و برخورد» خواهند کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا مسئولیت قتل این سه معترض را متوجه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ندانست و بدون ارائه مدرکی آن را شواهدی دال بر «پروژه کشته‌سازی دشمنان» عنوان کرد.

در همین حال سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز سه‌شنبه خبر داد هاجر عباسی، زنی که روز ۲۸ شهریور بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در مهاباد به‌شدت زخمی شده بود، جانش را از دست داد.

جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» در روز جمعه، موجب بروز اعتراضات گسترده‌ای در بیشتر شهرهای استان کردستان و بسیاری از استان‌های دیگر شده و در برخی شهرها معترضان با تیراندازی مأموران امنیتی روبه‌رو شده‌اند.