کاخ سفید: چین باید از روسیه بخواهد به جنگ با اوکراین پایان دهد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه اول فرودین گفت که اگر چین قصد دارد نقش سازنده‌ای در اوکراین ایفا کند، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور، باید از روسیه بخواهد به جنگ با اوکراین پایان دهد.

آقای شی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه در پی مذاکرات دو روزه خود بر رابطه نزدیک و دوستانه پکن و مسکو تاکید کردند و هر دو نیز به انتقاد از غرب پرداختند. در عین حال اظهارات آنها هیچ نشانه‌ای حاکی از یک پیشرفت دیپلماتیک در رابطه با اوکراین نداشت.

اگرچه رئیس جمهوری چین طرحی۱۲ ماده‌ای برای کاهش تخاصم و در نهایت برقراری آتش‌بس در اوکراین ارائه داد، اما به نوشته خبرگزاری رویترز، این طرح جزییات نحوه پایان دادن به جنگ و برقراری صلح را تشریح نمی‌کند.

جان کربی نیز گفت که ایالات متحده خواهان آتش‌بس در اوکراین نیست، چرا که روسیه امکان آن را پیدا می‌کند تا سرزمین‌هایی را که تصرف کرده است، همچنان حفظ کند و پوتین نیز فرصتی برای تجدید قوای ارتش روسیه می‌یابد.

این مقام دولت آمریکا اظهار داشت: «آتش‌بس در شرایط کنونی به معنای آن است که نیروها هر جایی که هستند باقی بمانند و چنین چیزی صرفا به او [پوتین] زمان و فضای لازم را برای فراهم آوردن دوباره تجهیزات، جمع کردن نیروی نظامی و تامین منابع مالی می‌دهد.»

ولادیمیر پوتین مدعی است که پیشنهاد شی‌جی پینگ می‌تواند مبنایی برای مذاکرات صلح در اوکراین باشد ولی کی‌یف و حامیان غربی آن هنوز آماده گفت‌وگو نیستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر