دو هکتار از سایت پرورش آهو در تربت جام در آتش سوخت

به گفته مقامات محیط زیستی تربت جام در پی بی‌احتیاطی گردشگران، دو هزار متر مربع از پوشش گیاهی سایت پرورش آهو در این شهرستان روز جمعه، ششم فروردین‌ماه، دچار حریق شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جواد دامن پاک، رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت‌جام با اشاره به این که برافروختن آتش توسط گردشگران در مجاورت این سایت موجب آغاز آتش‌سوزی شده گفت که وزش شدید باد منجر به گسترش آتش و از بین رفتن بخش وسیعی از پوشش گیاهی این سایت شده است.

به گفته آقای دامن‌پاک این آتش‌سوزی به سرعت مهار شده است.

در گزارشی که سازمان حفاظت محیط زیست تربت جام در سال ۹۸ منتشر کرد، تعداد آهوهای در حال پرورش سایت تربت جام ۲۰۰ راس اعلام شده بود.

سایت پرورش آهو در تربت‌جام واقع در خراسان رضوی با ۱۷ هکتار مساحت در سال ۱۳۸۸ با رهاسازی ۱۰ راس آهو فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری تسنیم با عنوان «احداث سایت تکثیر و پرورش آهو، یک ضرر تمام‌عیار» در سال ۹۷ منتشر کرده بود، آهوهای پرورش‌یافته در سایت‌های پرورش آهو یا به صورت زنده به سایر سایت‌های تکثیر یا باغ وحش‌ها فروخته می‌شوند، یا گوشت و پوست آن‌ها به فروش می‌رسد.

در این گزارش همچنین به نقل از مدیران چند سایت پرورش آهو آمده بود که با توجه به این که فروش زنده این حیوان، مستلزم گرفتن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است، طولانی شدن روند اخذ مجوز، انگیزه مشتریان حقیقی برای خرید آن را کاهش می‌دهد. همچنین با توجه به بالا بودن قیمت گوشت آن، تنها مشتریان خاص به دنبال خرید آن هستند.