استیو بنن، مشاور سابق ترامپ، پس از احضار به مراجع قانونی خود را به اف‌بی‌آی معرفی کرد

استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید و مدیر سابق کارزار دونالد ترامپ

استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، که به دلیل خودداری از دادن شهادت در مورد حمله خشونت‌بار جمعی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا به مراجع قانونی احضار شده بود، روز دوشنبه ۲۴ آبان خود را به اف‌بی‌آی معرفی کرد.

دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته مقابل جو بایدن، رقیب دموکرات خود شکست خورد اما نتیجه انتخابات را نپذیرفت و مدعی تقلب در انتخابات شد و پس از آن، حمله گروهی از حامیان خشونت‌طلب او به کنگره آمریکا، استیضاح دوم دونالد ترامپ در کنگره را رقم زد.

در آن حمله که روز ششم ژانویه (۱۷ دی ۹۹) رخ داد یک مأمور پلیس و چهار نفر دیگر کشته شدند و بازرسان فکر می‌کنند استیو بنن و سایر دستیاران و مشاوران ترامپ می‌توانند «اطلاعاتی در مورد پیوندهای بین کاخ سفید و افراد خشونت‌طلبی که به ساختمان کنگره حمله کردند»، داشته باشند.

روز جمعه یک هیئت منصفه فدرال، استیو بنن ۶۷ ساله را به دلیل امتناع از شهادت یا ارائه اسناد به کمیته منتخب مجلس در مورد حمله خشونت‌آمیز ششم ژانویه متهم کرد.

این هیئت منصفه استیو بنن را به دو فقره عدم همکاری با روند قانونی متهم کرده که هر یک از آن‌ها می‌تواند یک ماه تا یک سال حبس داشته باشد.

استیو بنن روز دوشنبه هنگام ورود به دفتر اف‌بی‌آی در واشینگتن دربارهٔ کیفرخواست خود گفت که «این‌ها همه سر و صدا است» و خطاب به هواداران خود گفت که «ما رژیم بایدن را سرنگون می‌کنیم».

انتظار می‌رود استیو بنن شامگاه دوشنبه برای محاکمه در دادگاه حاضر شود و به نوشته خبرگزاری‌ها، احتمالاً با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.

آقای بنن یکی از افراد نزدیک به حلقه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود که قبلاً نیز در پرونده‌های جنجالی، از جمله احتمال همکاری کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه، نامش مطرح بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/پ.پ/ک.ر