ترامپ: عادلانه نیست که به ترکیه اف-۳۵ نفروشیم

ترامپ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت «این‌که شما بروید و موشک روسی بخری، و ما اجازه نداشته باشیم میلیاردها دلار سلاح به آن‌ها بفروشیم، شرایط عادلانه‌ای نیست».

رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۵ تیر ماه گفت صرف نظر کردن از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا، نه برای کشورش و نه برای ترکیه «عادلانه نیست». این اظهارات پس از آن بیان شده که نخستین بخش از سامانه روسی اس-۴۰۰ وارد ترکیه شد.

دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفته است «آن‌ها در موقیعت بسیار دشواری قرار دارند، ما هم در ایالات متحده در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته‌ایم… خواهیم دید چه پیش خواهد آمد. ولی واقعا عادلانه نیست».

دولت آمریکا پیشتر هشدارهای مکرری را در مورد خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ به ترکیه داده بود؛ بخش مهمی از این هشدارها به خطرات احتمالی این سامانه برای جنگنده‌های فوق‌پیشرفته رقبای روسیه، یعنی ایالات متحده و هم‌پیمانان ناتو، باز می‌گشت.

ترکیه بخشی از گروه کشورهای توسعه‌دهنده و خریدار اف-۳۵ را تشکیل می‌دهد و عضو پیمان آتلانتیک شمالی‌ست.

در سوم تیر ماه سال جاری سفیر آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفته بود اگر خرید سامانه موشکی روسی اس-۴۰۰ قطعی شود ترکیه استفاده و مشارکت در طرح تولید جنگنده‌های اف-۳۵ را از دست خواهد داد.

با این حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، خود چند روز بعد از سخنان سفیر، گفت رئیس‌جمهوری ایالات متحده از رویکرد ترکیه «حمایت می‌کند» و معتقد است این تنش‌ها «بدون مشکل» سپری خواهند شد.

نخستین محموله‌ از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ، نیز در روز ۲۲ تیرماه، از روسیه به ترکیه رسید؛ در حالی‌که دولت ایالات متحده واکنش قابل توجهی به این خبر نشان نداد.

ترامپ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت «این‌که شما بروید و موشک روسی بخری، و ما اجازه نداشته باشیم میلیاردها دلار سلاح به آن‌ها بفروشیم، شرایط عادلانه‌ای نیست».

ایالات متحده هنوز به‌طور رسمی از طرح انتقال جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه صرف نظر نکرده‌است.