توافق روسیه و ترکیه در مورد «مرکز مشترک» نظارت بر آتش‌بس در ناگورنو- قره‌باغ

ارتش آذربایجان در منطقه قره‌باغ

وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، گفت آنکارا و مسکو در مورد ايجاد یک مرکز مشترک برای نظارت بر اجرای آتش‌بس در ناحیه مورد اختلاف ناگورنو- قره‌باغ توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق در پی چند روز مذاکره بین مقامات روسیه و ترکیه در مورد نحوه نظارت بر اجرای آتش‌بس حاصل شد.

این آتش‌بس که اواخر آبان با میانجی‌گری روسیه در مسکو به دست آمد به حدود شش هفته درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت دو طرف در مورد جزئیات فنی و اجرایی ایجاد یک مرکز مشترک برای نظارت بر آتش‌بس توافقی را امضا کرده و اقدامات عملی در این زمینه به زودی آغاز خواهد شد.

ترکیه حامی سرسخت جمهوری آذربایجان است و با ارسال کمک‌های نظامی در طول نبردهای اخیر در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ از اقدامات باکو برای بازپس گرفتن این ناحیه حمایت کرده است.

درگیری‌های اخیر در ناگورنو- قره‌باغ که بر اثر آن حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته شدند شدیدترین نبرد در این منطقه از پایان جنگ‌های شدید دو طرف در سال ۱۹۹۴ بود.

در توافق آتش‌بسی که بین دو طرف امضا شد ارمنستان پذیرفت تمامی نقاطی را که به تصرف نیروهای جمهوری آذربایجان درآمده از جمله شهر شوشی و دو منطقه کلبجر و لاچین را که در جوار ناگورنو- قره‌باغ قرار دارند به باکو واگذار کند.

پارلمان ترکیه دو هفته پیش با تصویب لایحه‌ای به دولت این کشور اجازه داد که «برای نظارت مشترک بر آتش‌بس همراه با روسیه به ناحیه ناگورنو- قره باغ نیرو اعزام کند».

طبق مصوبه پارلمان، اعزام نیروهای ترکیه به منطقه به مدت یک سال خواهد بود و تعداد نیروهای اعزامی را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور تعیین خواهد کرد.

با این حال دولت روسیه بارها تاکید کرده که طبق توافق آتش‌بس ناگورنو- قره‌باغ اعزام نیروهای ترکیه به منطقه را نخواهد پذیرفت.