افزایش ارزش لیر ترکیه به دنبال اعلام «برنامه» اردوغان برای نجات ارز ملی

به دنبال کاهش شدید نرخ لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در چند هفته اخیر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری این کشور، اعلام کرد که دولتش مجموعه‌ای از تدابیر تازه‌ را برای تقویت ارز ملی اتخاذ خواهد کرد.

پس از نطق آقای اردوغان در این زمینه، ارزش لیر ترکیه تحت تاثیر این تدابیر فوق‌العاده‌، در معاملات روز سه‌شنبه، ۳۰ آذر، بهبود یافت و بیش از ۱۵ درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرد.

ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار در ابتدای معاملات روز دوشنبه یک روز پس از دفاع مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، از کاهش نرخ متوسط بهره بانکی، باز هم کاهش یافته بود.

ارزش لیر ترکیه روز دوشنبه با هفت درصد کاهش در مقایسه با روز جمعه به ۱۷.۷۰ لیر در برابر يک دلار آمریکا سقوط کرد که نازل‌ترین نرخ برابری آن در مقابل ارزهای معتبر جهان است.

در برنامه نجات ارز ملی از سوی دولت اردوغان، قرار است برنامه‌ای برای حمایت از پس‌اندازها در برابر نوسانات ارزش لیر نیز در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از نشست هیئت دولت در آنکارا اعلام کرد اگر لیر در برابر ارزهای خارجی نزول کند، دولت علاوه بر نرخ سود بانکی وعده داده شده، ضرر صاحبان پس‌اندازهای لیر را هم جبران خواهد کرد.

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۵ درصد کاهش یافته است.