انصراف یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه؛ موقعیت رقیب اردوغان تقویت شد

محرم اینجه، رئیس حزب «مملکت»

محرم اینجه، رئیس حزب «مملکت»، با انتقاد شدید از «افتراهای جنسی» علیه خود در رسانه‌ها، اعلام کرد که از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه انصراف می‌دهد.

او روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت با سخنرانی در جمع طرفداران خود گفت طی یک ماه و نیم گذشته بارها با «مونتاژ فیلم‌های پورن و انتشار شایعات درباره فساد مالی خانواده‌اش» مورد افترا واقع شده است و اظهار تعجب کرد که چرا دولت و دادستانی ترکیه اقدامی برای مقابله با این «افتراها» انجام نمی‌دهند.

آقای اینجه گفت منشا افتراها، افراد نزدیک به فتح‌الله گولن، از رهبران دینی مخالف حکومت فعلی ترکیه و مقیم آمریکا، و همچنین هواداران گروه «پ‌کا‌کا» است: «مایه تعجب است که این افتراها در رسانه‌های داخلی نیز بازتاب می‌یابد و نهادهای دولتی اقدامی نمی‌کنند».

در پی اظهارات او، رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی تبلیغاتی برای هواداران خود، کمال قلیجداراوغلو، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش را تلویحا متهم به «انتشار افترای جنسی» علیه محرم اینجه کرد و گفت: «همه کارهای آن‌ها حقه‌بازی است. یکی از نامزدها را مجبور کردند که از رقابت کنار بکشد».

آقای اینجه با این حال از شهروندان ترکیه خواست که به نامزدهای پارلمانی حزب «مملکت» رای دهند و کسب کرسی‌های بیشتر از طرف حزبش در پارلمان را برای آینده ترکیه «حیاتی» خواند.

کناره‌گیری این کاندیدا می‌تواند باعث تقویت موقعیت کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، شود و آراء هواداران محرم اینجه را جذب کند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که با کناره‌گیری آقای اینجه، شاخص سهام بورس استانبول شش درصد افزایش یافت. بازارهای مالی ترکیه چشم انتظار نتایج این انتخابات و احتمال پیروزی قلیچداراوغلو هستند که گفته است که سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی آقای اردوغان را کنار خواهد گذاشت.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آقای قلیچداراوفلو با ۴۹.۳ درصد پیشتاز است و پس از او رجب طیب اردوغان با ۴۳.۷ درصد قرار دارد.

انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است همزمان روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار شود.

با کناره‌گیری محرم اینجه هم‌اکنون آقای اردوغان، رئیس حزب «عدالت و توسعه»، کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب «جمهوری خواه خلق» و سینان اوغان، نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات با هم رقابت خواهند کرد.

در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای اردوغان با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا، پیروز انتخابات اعلام شد و محرم اینجه نیز بیش از سی درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

اکنون مهمترین رقیب انتخاباتی آقای اردوغان، کمال قلیچداراوغلو است.

با استفاده از گزارش «تی‌آر‌تی»، «سی‌ان‌ان ترک»، رادیو فردا/د.خ/ک.ر