دو کارگر نانوایی به دلیل «مشکلات اقتصادی» خودکشی کردند

آگهی ترحیم دو کارگری که خودکشی کرده‌اند.

دو کارگر نانوایی در روستایی در شهرستان ممسنی استان فارس به دلیل فشارهای اقتصادی پس از انتشار پیامی ویدئویی خودکشی کردند.

خبرگزاری ایلنا در روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، هویت این دو را «سیروس حسین‌پور» و «کریم محمدی» اهل روستای اردشیری شهرستان قائمیه اعلام کرده و نوشت که این دو جوان حدودا ۲۰ ساله که در یک نانوایی در ممسنی کار می‌کردند با خوردن قرص برنج به زندگی خود پایان داده‌اند.

در حالی که خبرگزاری ایلنا نوشته است که این دو کارگر به «دلایل نامعلومی» دست به خودکشی زده‌اند، سایت حقوق بشری هرانا به نقل از یک منبع آگاه علت خودکشی این کارگران را «مشکلات معیشتی و فقر مالی» اعلام کرد.

در روزهای گذشته ویدئویی از این دو کارگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن رو به دوربین خداحافظی می‌کنند.

خودکشی این دو جوان چند روز پس از اعلام افزایش قیمت نان و پس از ماه‌ها روند تصاعدی قیمت کالاها و مواد غذایی صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش کارگروه «رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور» منتهی به ۳۰ فروردین از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۵ کالا در یک سال گذشته بین ۵ تا ۱۶۷ درصد افزایش یافته است.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، اواسط اردیبهشت با بیان این که ۹ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر هستند، گفته بود: «وقتی می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور را از جیب مردم حل کنیم، نه تنها فقر را نمی‌توانیم ریشه‌کن کنیم، بلکه فقر روزبه‌روز شدیدتر هم می‌شود.»

اشاره آقای آصفری به افزایش چندین برابری قیمت آرد و لغو ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی بود.

دولت ابراهیم رئیسی با ادعای «فسادزا» بودن ارز ترجیحی می‌خواهد راهکار افزایش یارانه‌ها را جایگزین آن کند.