لاوروف: دو هزار پیکارجوی مزدور در درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ حضور دارند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید حدود دو هزار پیکارجوی مزدور از خاورمیانه برای شرکت در درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ به این منطقه اعزام شده‌اند.

سرگئی لاوروف در این مصاحبه که روزنامه روسی «کامرسانت» روز سه‌شنبه ۱۳ آبان منتشر کرد، در مورد حضور پیکارجویان خاورمیانه و همچنین مداخله خارجی در درگیری میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما بارها از بازیگران خارجی خواسته‌ایم تا از ظرفیت‌های خود به منظور متوقف کردن انتقال پیکارجویان مزدور استفاده کنند که تعدادشان در درگیری این منطقه به دو هزار نیرو رسیده است».

اظهارات اخیر این مقام بلندپایه روس در شرایطی بیان می‌شود که طرف‌های درگیر روز سه‌شنبه بار دیگر اتهام‌هایی را در رابطه با حمله‌های جدید و نقض توافق آتش‌بس در منطقه به یکدیگر نسبت دادند.

آقای لاوروف همچنین از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه، با همتای ترکیه‌ای خود، رجب طیب اردوغان، در هفته گذشته خبر داد.

ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۹۴ با میانجی‌گری گروه مینسک، شامل روسیه، فرانسه و آمریکا آتش‌بس امضا کردند، اما از آن زمان هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و همواره میان دو کشور تبادل آتش و در مواردی نبردهای سنگین چند روزه اتفاق افتاده است.

نبرد اخیر یکی از شدیدترین درگیری‌ها در این منطقه طی ۲۵ سال گذشته است.

آقای لاوروف تاکید کرده است که روسیه به تلاش خود برای پایان بخشیدن به خصومت‌ها ادامه می‌دهد و هم‌اکنون، مشغول بررسی راه حل‌هایی به منظور دستیابی به آتش‌بس ماندگار است.