رکوردشکنی دوباره تولید و صادرات نفت و گاز آمریکا

یک پالایشگاه نفت در ایالت کالیفرنیا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ثبت رکورد تاریخی تولید و صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. ایالات متحده پارسال رکورد تولید گاز جهان را نیز شکسته و صادراتش گازش را به شدت افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۲۸ اسفند منتشر شد، آمریکا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۱ میلیون بشکه صادرات نفت روزانه داشت که ۹ برابر بیشتر از میزان صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۳ است.

صادرات نفت آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد جهش داشته است.

پارسال به شکل متوسط تولید روزانه نفت آمریکا با رشدی ۱۰ درصدی به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه اوج گرفت و این رقم حتی در ابتدای سال جاری میلادی از ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز فراتر رفت.

این کشور طی دو سال گذشته به سرعت بازار نفت و گاز روسیه در اروپا را تسخیر کرده است، به‌طوری که پارسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت به اروپا داشته و نیمی از گاز مایع وارداتی اتحادیه اروپا را تامین کرده است.

بیشتر در این باره: آمریکا ۲۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود را روانه بازار می‌کند

با این حال، صادرات نفت آمریکا به بازارهای آسیایی نیز رشد چشمگیری داشته و پارسال دومین و سومین مشتری بزرگ نفت آمریکا کشورهای چین و کره جنوبی بوده‌اند.

صادرات نفت آمریکا به آسیا و اروپا طی دو سال گذشته به ترتیب ۷۰ درصد و ۸۰ درصد جهش داشته است.

برای ششمین سال متوالی است که تولید نفت ایالات متحده آمریکا افزایش می‌یابد.

هم‌اکنون آمریکا، روسیه، عربستان، کانادا، عراق و چین بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا هستند.

همچنین تولید روزانه گاز آمریکا نیز در سال ۲۰۲۳ به سطح دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون متر مکعب اوج گرفت که یک رکورد تاریخی در جهان است.

آمریکا پارسال ۸۶ میلیون تن گاز مایع (ال‌ان‌جی) صادر کرد که ۶۰ درصد آن راهی بازارهای اروپایی شد. این کشور هم‌اکنون کارخانه‌های مایع‌سازی جدید گاز با ظرفیت تولید سالانه ۷۰ میلیون تن را در دست احداث دارد.

آمریکا هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان است و نیمی از واردات گاز مایع اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

آمریکا به غیر از گاز مایع، صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله به مکزیک و کانادا نیز دارد.