تاکید دوباره راب مالی به تعهد واشینگتن به ادامه «دیپلماسی» در روند مذاکرات احیای برجام

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیئت آمریکایی برای احیای برجام، روز جمعه سوم تیرماه بار دیگر یادآور شد که در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران، ایالات متحده ضمن مشورت با شرکای اروپایی خود به «مسیر دیپلماسی معنادار» متعهد می‌ماند.

او در توییتی با اشاره به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا، نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین، از هماهنگی نزدیک این دو دیپلمات بلندپایه با واشینگتن قدردانی کرد.

ساعاتی پیش از این توییت، آقای مورا نیز با انتشار عکسی از خود به همراه آقای بورل و راب مالی در توییتر نوشته بود که با این مقام آمریکایی گفت‌وگویی درباره برجام داشتند.

این توییت‌ها همزمان با تایید خبر سفر آقای بورل به تهران منتشر شدند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سوم تیر ماه تایید کرد که مسئولیت سیاست خارجی اروپا جمعه‌شب به ایران می‌رود. گفت‌وگو بر سر مناقشه هسته‌ای ایران از اهداف این سفر عنوان شده است.

مذاکرات احیای برجام بیش از سه ماه است که متوقف شده و در این مدت تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران افزایش یافته که نشانه‌های آن از جمله صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران به دلیل عدم همکاری با آژانس و واکنش ایران در غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس است.

روز چهارشنبه هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس خبری مشترک خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تهران از تماس‌های تهران و بروکسل برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود.

ایران خواهان خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و تضمین ایالات متحده به عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده است. دولت جو بایدن اما این درخواست‌ها را رد کرده و گفته است نمی‌تواند از طرف دولت‌های آتی تصمیم بگیرد.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن