واشینگتن می‌گوید برای جهانی با توافق یا بدون توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌شود

وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور خود را برای هر دو سناریوی محتمل مربوط به توافق هسته‌ای با ایران آماده می‌کند که یکی سناریوی بازگشت دوجانبه به برجام است و دومی هم سناریوی عدم دستیابی به توافق.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «از آنجا که بازگشت دو جانبه به برجام امری بسیار مبهم است، ما خود را به طور یکسان برای هر دو سناریو آماده می‌کنیم.»

مذاکرات هسته‌ای وین طی هفته‌های اخیر دچار بن‌بست شده به طوری که آخرین جلسه آن به روز ۲۰ اسفند گذشته بازمی‌گردد، اگرچه وزیر خارجه ایران می‌گوید این مذاکرات «متوقف نشده» و «به طرق دیگری» در حال انجام است، از جمله از طریق «تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا».

گزارش‌ها حاکی است که خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده یکی از موضوعات مورد اختلاف میان طرفین است.

ایران استدلال می‌کند که سپاه پاسداران با تصمیم دولت دونالد ترامپ و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری بر ایران به این فهرست افزوده شد. ولی مقامات آمریکایی می‌گویند این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد.

دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۸ با این استدلال کلیت سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد که این نیروی نظامی «فعالانه در تامین مالی و ترغیب تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد» و «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

با استفاده از گزارش‌‌‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن ‌