وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس در غزه به عربستان سعودی می‌رود

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن این هفته به عربستان سعودی سفر می‌کند تا برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی با شرکای منطقه‌ای خود گفت‌وگو کند.

بر اساس این بیانیه که روز شنبه ۸ اردیبهشت منتشر شد، آقای بلینکن در روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت ماه در ریاض درباره افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری‌ها مذاکره خواهد کرد.

پیشتر خبرگزاری‌ بلومبرگ اعلام کرده بود که عربستان سعودی به زودی میزبان مذاکرات غزه با مقامات ارشد آمریکایی، بریتانیایی و عرب خواهد بود و آنتونی بلینکن نیز یکی از افراد حاضر در این نشست است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌ است که آقای بلینکن طی سفر دو روزه خود به ریاض در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس و نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه» نیز حاضر خواهد شد.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن شد و عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه را به دنبال داشت، آنتونی بلینکن بارها به خاورمیانه سفر کرده است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.