وزارت خارجه آمریکا مجوز فروش سامانه‌های ضدپهپاد به قطر را صادر کرد

ساختمان اصلی وزارت دفاع آمریکا

پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا مجوز فروش سامانه‌های ضدپهپاد به ارزش کلی یک میلیارد دلار به قطر را صادر کرده است.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت که آژانس همکاری امنیتی روز سه‌شنبه، هشتم آذر پنتاگون کنگره آمریکا را از فروش احتمالی این سامانه‌ها به قطر مطلع کرده است.

تایید فروش احتمالی سامانه‌های آمریکایی ضدپهپاد به قطر در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل سال جاری میلادی، دوحه را به عنوان متحد اصلی واشینگتن در میان کشورهای غیرعضو ناتو معرفی کرد.

همزمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این فروش، «قابلیت‌های قطر برای پاسخ به تهدیدهای کنونی و آینده» ناشی از پهپادها را تقویت می‌کند.

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده که فروش این سامانه‌ها «اهداف سیاست خارجی و امنیتی ملی آمریکا را از طریق کمک به بهبود امنیت یک کشور دوست برآورده خواهد کرد.»

بیشتر در این باره: نیروی دریایی آمریکا: پهپاد ایرانی عامل حمله به نفتکش اسرائیلی بوده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قطر قصد دارد ۱۰ سامانه FS-LIDS را به دست بیاورد که قابلیت شناسایی پهپادهایی را دارند که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.

این سامانه‌ها که می‌توانند پهپادها را با پارازیت الکترونیکی رهگیری و خنثی‌سازی کنند، از سوی یک مرکز تحقیقات دانشگاه سیراکیوس آمریکا ساخته می‌شود.

قطر همچنین قصد ۲۰۰ رهگیر Coyote Block 2 را از آمریکا بخرد که از سوی شرکت صنایع هوایی ریتیان ساخته می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که این فروش تجهیزات حساس باید پیشتر به تایید دولت واشینگتن برسد.

در سال‌های اخیر حملات پهپادی متعددی از سوی جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان حوثی یمن در منطقه خلیج فارس به وقوع پیوسته است.

همچنین در جنگ جاری در اوکراین، نیروهای روسیه به طور گسترده از پهپادها برای حمله به زیرساخت‌های این کشور استفاده کرده‌اند.

با وجود تایید فروش سامانه‌های آمریکایی ضدپهپاد به قطر، بیانیه‌های منتشر شده از سوی دولت آمریکا نشان نمی‌دهد که قراردادی در این زمینه امضا شده یا مذاکراتی در این باره به نتیجه رسیده است.