بریتانیا هشت هزار سرباز به اروپای شرقی اعزام می‌کند

کاروانی از خودروهای زرهی بریتانیا در راه اِستونی، یک روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی خبر داد که دولت بوریس جانسون قصد دارد حدود هشت هزار سرباز ارتش بریتانیا را برای شرکت در رزمایش‌های سراسری با هدف مقابله با تهاجم روسیه به اروپای شرقی اعزام کند.

وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و پس از تهاجم روسیه به همسایه خود در اواخر فوریه، عزم دولت بوریس جانسون برای اجرای این طرح راسخ‌تر شد.

یک مقام ارشد نظامی بریتانیا تاکید کرده است که این کشور در «دفاع از اروپا و بازدارندگی تجاوز روسیه» اقدامات قابل توجهی در پیش گرفته است، از جمله شرکت در مجموعه‌ای از تمرینات نظامی به همراه شرکا و متحدان ناتو که برای تحقق هر دو هدف ضروری است.

بر اساس گزارش گاردین که اواخر روز پنج‌شنبه منتشر شد، انتظار می‌رود که اعزام هشت هزار پرسنل نظامی بریتانیا، در فاصله آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی، دو ماه آینده، انجام گیرد.

همچنین ده‌ها تانک طی ماه‌های آینده از فنلاند تا مقدونیه شمالی مستقر خواهند شد.

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا، نیز اواخر فروردین‌ماه در سفری غیرمنتظره به کی‌یف، پایتخت اوکراین، از قصد دولت خود برای ارسال ۱۲۰ خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی ضد کشتی به اوکراین خبر داده بود.

استقرار نیروهای نظامی بریتانیا در این مقیاس در یک کشور اروپایی دیگر از زمان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه به شمار می‌رود.