بازداشت دیپلمات اوکراینی در روسیه به اتهام تلاش برای دستیابی به «اطلاعات محرمانه»

در ادامه تنش جدید بین روسیه و اوکراین، سرویس امنیت روسیه از بازداشت یک دیپلمات اوکراینی به اتهام تلاش برای دریافت «اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» از یک تبعه روسیه خبر داد.

سرویس امنیت روسیه، موسوم به «اف‌اس‌بی»، روز شنبه، ۲۸ فروردین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکساندر سوسونیوک، کنسول در سرکنسولگری اوکراین در شهر سن پترزبورگ روز جمعه هنگام ملاقات با یک تبعه روسیه برای دریافت برخی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بازداشت شده است.

در این بیانیه به هویت تبعه روسیه اشاره نشده است.

سرویس امنیت روسیه در ادامه بیانیه امروز خود در حالی که اقدام دیپلمات اوکراین را مغایر با جایگاه دیپلماتیک او و دشمنی آشکار با دولت روسیه نامیده است، از اقدامات قانونی «مطابق با قوانین بین‌المللی» علیه این فرد خبر داده است.

در هفته‌های گذشته به دنبال تجمع نیروهای نظامی روسیه در مناطق مرزی اوکراین، تنش‌ها بین دو کشور دوباره بالا گرفته است.

وزیر خارجه اوکراین روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، گفته بود که کارشناسان و مقامات روسی «آشکارا اوکراین را به جنگ و نابودی دولت اوکراین تهدید می‌کنند».

در واکنش به تحرکات اخیر روسیه، اروپا و آمریکا در روزهای گذشته به این کشور هشدار داده‌اند، اما مقامات روسیه در واکنش به این اظهارات گفته‌اند که اگر غرب مداخله نظامی کند، جنگی «ویرانگر» درخواهد گرفت.

روسيه در سال ۲۰۱۴ با نادیده گرفتن توافق سال ۱۹۹۵ و با اعزام نیروهای نظامی، شبه جزیره کریمه را که پیشتر جزو خاک اوکراين بود، تصرف کرد.