حمله موشکی روسیه به چند صد متری یک نیروگاه هسته‌ای اوکراین

تاسیسات نیروگاه پیودنوکراینس

یک موشک روسیه روز دوشنبه ۲۸ شهریور به چند صد متری نیروگاه هسته‌ای اوکراین جنوبی واقع در استان میکولائیف اصابت کرد. در این حمله به ساختمان و تاسیسات نیروگاه پیودنوکراینس خسارتی وارد نشده ولی مقامات اوکراینی این حمله را «تروریسم اتمی» توصیف کردند.

روسیه در روزهای اخیر و پس از شکست‌های ارتش این کشور در استان خارکیف هشدار داده بود که حملات به زیرساخت‌های اوکراین را تشدید خواهد کرد. این حمله در عین حال نگرانی‌ها از احتمال وقوع سانحه هسته‌ای در خاک اوکراین را افزایش داده است.

به گفته اداره انرژی هسته‌ای اوکراین، بر اثر اصابت موشک به سیصد متری اين نیروگاه هسته‌ای گودالی به عمق دو متر و مساحت تقریبا چهار متر در زمین ایجاد شده است.

در تصاوير سیاه و سفید دوربین‌های مدار بسته این نیروگاه که توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شده می‌توان وقوع دو انفجار پیاپی حدود ۱۹ دقیقه پس از نیمه شب گذشته را مشاهده کرد.

وزارت دفاع و اداره انرژی هسته‌ای اوکراین این حمله موشکی را «تروریسم اتمی» توصیف کردند. وزارت دفاع روسیه تاکنون در مورد این حمله اظهار نظر نکرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون واکنشی نشان نداده است.

این تاسیسات هسته‌ای در جوار رودخانه بوگ و در ۳۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین قرار دارد. اداره انرژی هسته‌ای اوکراین گفت تحت تاثیر این حمله موشکی نیروگاه آبی نزدیک به این تاسیسات به طور موقت تعطیل شده و بیش از صد پنجره در ساختمان این تاسیسات شکسته است.

این تاسیسات پس از زاپوریژیا که در اولین روزهای تهاجم نظامی به تصرف ارتش روسیه درآمد دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین است.

به دلیل تداوم حملات نظامی به اطراف نیروگاه ژاپوریژیا برای جلوگیری از وقوع سانحه هسته‌ای فعالیت راکتورهای آن متوقف شده است. روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول حملات به این نیروگاه معرفی کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برق مورد نیاز برای کار دستگاه‌های خنک‌کننده در نیروگاه زاپوریژیا از روز جمعه وصل شده است. از زمان بازدید بازرسان آژانس از این تاسیسات در اوایل ماه شهریور چند نفر از کارشناسان اين نهاد در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا مستقر هستند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه ۲۵ شهریور ضمن هشدار در مورد تشدید حملات ادعا کرد که ارتش روسیه تاکنون در واکنش به تلاش‌های اوکراین برای حمله به تاسیسات روسیه خویشتن‌داری کرده است. او افزود: «اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد واکنش‌ها ما جدی‌تر خواهد بود. نیروهای مسلح روسیه اخیرا چند حمله بسیار موثر انجام داده‌اند. این حملات را نوعی هشدار تلقی کنید.»

حملات ارتش روسیه علاوه بر زیرساخت‌ها به نقاط غیرنظامی اوکراین نیز ادامه دارد. دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت بر اثر حملات اخیر روسیه حداقل ۸ غیرنظامی کشته و ۲۲ نفر مجروح شده‌اند.

فرماندار استان خارکیف که در هفته‌های اخیر شاهد آزاد سازی بخش گسترده‌ای از مناطق اشغالی بوده گفت بر اثر گلوله‌باران ارتش روسیه چهار پرسنل درمانی که در حال تخلیه بیماران از یک آسایشگاه روانی بودند کشته شده‌اند.

همزمان، شهردار دست نشانده روسیه در شهر دونتسک گفت بر اثر گلوله‌باران ارتش اوکراین ۱۳ نفر در این شهر کشته شده‌اند.

ارتش روسیه در روزهای اخیر و همزمان با پیشروی‌های مهم اوکراین در استان خارکیف نیروگاه‌های تولید انرژی در شمال و چند سد در جنوب اوکراین را مورد حمله قرار داد.

پیشروی‌های قابل ملاحظه اوکراین در استان خارکیف ضعف‌های ارتش روسیه را برجسته‌تر و انتقادها از کرملین و ولادیمیر پوتین را افزایش داده است. برخی از ناسیونالیست‌های تندرو می‌گویند چرا ارتش روسیه با ویران کردن تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تولید و انتقال برق را کاملا قطع نکرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن