آمریکا ۱.۲ میلیارد دلار دیگر کمک نظامی به اوکراین می‌دهد

دولت آمریکا روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که برای تقویت پدافند هوایی و خرید مهمات بیشتر ۱.۲ میلیارد دلار دیگر کمک نظامی به اوکراین خواهد داد.

کارشناسان غربی از چندین هفته پیش گفته اند که ارتش اوکراین خود را برای یک ضد حمله گسترده آماده می کند. ولی کمک‌های جدیدی که آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد به سرعت به جبهه‌های جنگ ارسال نخواهد شد چون مستلزم سفارش به شرکت‌های تسلیحاتی و یا تهیه آنها از کشورهای متحد آمریکاست.

این شیوه ارسال کمک تسلیحاتی به اوکراین مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید ولی دولت آمریکا ترجیح می‌دهد که ذخایر نیروهای مسلح این کشور و سفارشات آنها را کاهش ندهد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت:«این بسته کمک نظامی جدید تاکیدی بر تداوم تعهد واشنگتن به تقویت قابلیت‌های نظامی اوکراین در کوتاه مدت از جمله سامانه پدافند ضد هوایی و مهمات و درعین حال تقویت توانایی ارتش اوکراین در دراز مدت برای دفاع در برابر تعرض نظامی روسیه است.»

این کمک‌های جدید شامل سامانه‌های پدافند ضد هوایی و مهمات است که انواع و تعداد آنها ذکر نشده و همینطور تجهیزاتی است که با سلاح‌های فعلی ارتش اوکراین که اکثر آنها محصول دوران اتحاد شوروی است، سازگاری دارند.

پدافند ضد هوایی اوکراین در مقابله با حملات پیاپی موشکی و پهپادی روسیه به شهرها و اهداف راهبردی و همینطور جلوگیری از سلطه کامل روسیه بر آسمان اوکراین نقش مهمی ایفا کرده است.

در اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که در ماه فوریه در اینترنت افشا شد کمبود مهمات اوکراین برای سامانه‌های ضد هوایی با برد متوسط و طولانی که اکثر آنها تسلیحات دوران اتحاد شوروی است برجسته شده بود.

کشورهای پشتیبان اوکراین تلاش کرده‌اند با ارسال ترکیبی از سلاح‌های قدیمی و متداول در ارتش آن کشور و همینطور سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای نظیر سامانه موشکی «پاتریوت» و سامانه‌های موشکی زمین به هوا ساخت نروژ ( نسمس ) پدافند ضد هوایی اوکراین را تقویت کنند.

یکی دیگر از اقلام در این بسته کمک نظامی جدید سامانه‌های ضد پهپادی برای مقابله با پهپادهای انتحاری ساخت ایران و مهمات توپ‌های ۱۵۵ میلی متری است که یکی از ادوات اصلی یگان‌های توپخانه ارتش اوکراین است.

بخشی از این بسته کمک نظامی مثل موارد قبلی تامین پوشش تصویری ماهواره‌ای برای نیروهای مسلح اوکراین و پرداخت هزینه نگهداری و تعمیر سلاح‌های پیشرفته ارسالی از سوی غرب و آموزش پرسنل اوکراینی برای استفاده از این جنگ‌افزار است.

با احتساب این بسته جدید مجموع کمک‌های نظامی دولت آمریکا به اوکراین از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه تاکنون به بیش از ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه در اسفند ۹۹ دولت آمریکا رهبری اقدامات هماهنگ کشورهای غربی برای حمایت از اوکراین و جلب همکاری و حمایت تعداد بیشتری از کشورهای جهان را برعهده داشته است.

حامیان اوکراین برای ارسال سلاح‌های سنگین از جمله تانک‌های رزمی و یا سامانه‌های موشکی «پاتریوت» مدتی اکراه داشتند ولی بالاخره در اواخر تابستان گذشته با ارسال این سلاح‌ها موافقت کردند.

در ماه‌های اخیر اوکراین بر دریافت جنگنده‌های غربی نظیر اف -۱۶ اصرار دارد ولی تاکنون با این درخواست کی یف موافقت نشده است.

البته در ماه‌های اخیر تعداد بیشتری از جنگنده‌های میگ ساخت روسیه از سوی اعضای ناتو در اروپای شرقی نظیر لهستان و اسلوانی برای اوکراین ارسال شده است.