پایان نشست آب‌وهوایی سازمان ملل، بدون تصمیم نهایی درمورد مسئله دی‌اکسید کربن

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مادرید

مذاکره‌کنندگان در نشست آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP25) در مادرید روز یکشنبه، با حدود ۴۰ ساعت تأخیر پس از پایان نشست، در مورد یک سند نهایی توافق کردند.

پس از دو هفته مذاکره، این سند نهایی به همه ۲۰۰ کشور حاضر در اجلاس یادآوری می‌کند تا طی سال آینده، تا حد امکان، به تعهدات خود در زمینه دست‌یابی به اهداف اقلیمی سال ۲۰۳۰ احترام بگذارند.

چهار سال پس از امضای توافق‌نامه اقلیمی پاریس، این کشورها همچنین توافق کردند که برای دستیابی به همکاری‌های بین‌المللی بیشتر، به‌ویژه در زمینه مهار انتشار کربن فعالیت کنند.

تدوین قوانین بازار کربن از جمله بحث‌برانگیزترین مباحث در نشست سازمان ملل بود؛ همراه با این پرسش که چگونه می‌توان به کشورهای فقیر برای تأمین اعتبارات جبران خسارات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی یاری رساند.

منظور از تدوین قوانین بازارهای کربن گذاشتن تعرفه برای تولید دی‌اکسید کربن، گاز اصلی گلخانه‌ای، است به‌طوری که کشورها و شرکت‌ها به مرورتشویق به روی آوردن به انرژی‌های پاک‌تر بشوند.

بنا بر گزارش‌ها، مذاکره‌کنندگان روز یک‌شنبه تصمیم‌های اساسی در مورد چگونگی تنظیم بازارهای جهانی کربن را تا سال آینده به تعویق انداختند.

این هفته بیش از ۱۱۰۰۰ دانشمند از ۱۵۳ کشور جهان با امضای مقاله‌ای علمی «به طور واضح و صریح» اعلام کردند که اگر تحولات چشمگیری در نحوه زندگی انسان‌ها به‌وجود نیاید وضعیت اضطراری آب‌وهوا «رنج غیر قابل توصیفی» را با خود به همراه خواهد آورد.