بازرسان سازمان ملل: نسل‌کشی در میانمار همچنان ادامه دارد

بازرسان و محققان سازمان ملل می‌گویند نه تنها نسل‌کشی اقلیت‌ روهینگیا در میانمار پایان نیافته و ادامه دارد، بلکه دولت همچنان به روشنی نشان می‌دهد، به برپایی آن‌چه بتوان یک دمکراسی واقعی و کارا نامید، هیچ علاقه‌ای ندارد.

مارزوکی دارسومان، مدیر هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در میانمار، سوم آبان ماه گفته هزاران نفر از اقلیت روهینگیا همچنان در جست‌وجوی مکانی امن راهی بنگلادش می‌شوند، و ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر باقی‌مانده این اقلیت در میانمار، خود را در معرض «محدودیت و سرکوب و رنج شدید» قرار داده‌اند.

دارسومان به خبرنگاران گفته‌است «این یک نسل‌کشی‌ست، که در این لحظه همچنان هم ادامه دارد».

انتقادها اما به همین‌جا ختم نشده‌است. یانگ‌هی لی، بازرس ویژه ملل متحد در امور میانمار، گفته او و بسیاری دیگر از اعضای جامعه جهانی امیدوار بودند، تحت رهبری آنگ سان سو چی، برنده جایزه صلح نوبل که زمانی مهم‌ترین چهره دمکراسی‌خواه میانمار بود، این کشور «با گذشته تفاوت بسیاری خواهد کرد». او اما ادامه داده «در واقع چندان فرقی هم با گذشته نکرده‌است».

سفیر میانمار در سازمان ملل از سوی دیگر هیئت حقیقت‌یاب ملل متحد را گروهی «معیوب، جهت‌دار، و دارای اغراض سیاسی» توصیف کرده‌است. هاو دو سوان می‌گوید دولت میانمار نتیجه‌گیری از تحقیقات به این شکل که یک نسل‌کشی صورت گرفته را «مشخصا رد کرده‌است».

موج انتقادها و اعتراض‌ها به وضعیت فعلی در میانمار از سوی نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، ماه‌ها است که ادامه دارد، هرچند اظهارات تازه دو طرف نشان می‌دهد شرایط تفاوت چندانی نکرده‌است.

هیئت تحقیق سازمان ملل متحد روز پنجم شهریور ماه نیز گفته بود ارتش میانمار «با هدف نسل‌کشی» مسلمانان روهینگیا، روش‌هایی نظیر کشتار جمعی و تجاوز گروهی را به کار برده و فرمانده آن و پنج ژنرال دیگر باید طبق قوانین بین‌المللی محاکمه شوند.

بیشتر در این باره: دبیرکل سازمان ملل: گزارش کشتار روهینگیا سزاوار توجه جدی است

اندکی نگذشت که دبیر کل سازمان ملل، بدون استقاده از واژگان «نسل‌کشی» گفت بازرسان مستقل، موارد ناخوشایندی از نقض حقوق بشر را شاهد بوده‌اند که به گفته او «بدون شک در حقوق بین‌الملل می‌توانند جنایات سنگینی تلقی شوند».

یک سال پیش، پس از درگیری‌هایی بین گروهی از شورشیان و جدایی‌طلبان روهینگیایی، و ارتش میانمار، عملیاتی گسترده علیه اقلیت روهینگیا آغاز شد. البته خشونت تنها محدود به اقلیت مسلمان نیست و مسیحیان و هندوها نیز هدف خشونت‌های مرگباری قرار گرفته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در بهار گذشته گفته بود اقلیت مسلمان در میانمار «در دست‌کم یک یا دو مورد دست به کشتار» اقلیت هندو زده است. گزارش‌های کم‌تر بازتاب‌یافته‌ای از درگیری‌های شدید بین شبه‌نظامیان مورد حمایت دولت و اقلیت مسیحی در «کاچین» واقع در شمال کشور نیز منتشر شده‌است.

اسوشیتدپرس، عفو بین‌الملل، گاردین، رادیو فردا|ت