حدود شش هزار غیرنظامی افغان در ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ کشته یا مجروح شدند

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ششم آبان گزارش داد که نزدیک به شش هزار شهروند غیرنظامی افغانستان در ۹ ماهه سال جاری میلادی کشته یا مجروح شدند.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که به رغم تلاش‌ها برای دستیابی به صلح، با تشدید درگیری‌ها میان نیروهای دولت افغانستان و گروه طالبان، شمار تلفات غیرنظامیان از ماه ژانویه تا سپتامبر به ۵۹۳۹ نفر رسید. آمارها حاکی است که در این بازه زمانی، ۲۱۱۷ نفر کشته و ۳۸۲۲ تن زخمی و مجروح شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یوناما می‌نویسد که شمار تلفات غیرنظامی به نسبت دور مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است، با وجود این، از زمان مذاکرات صلح بین‌الافغانی که ماه گذشته در دوحه، پایتخت قطر، آغاز شد، از شدت خشونت‌ها کاسته نشده است.

بر اساس این گزارش، گروه طالبان مسئول ۴۵ درصد تلفات غیرنظامی معرفی شده‌اند در حالی‌که نیروهای دولت افغانستان در ۲۳ درصد این تلفات نقش داشته‌اند. از سوی دیگر، گفته می‌شود که مسئولیت ۲ درصد تلفات بر عهده نیروهای بین‌المللی تحت حمایت ایالات متحده آمریکا بوده است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و مسئول هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان، روز اول مهر اظهار داشت که تعدادی از اسرای طالبان که در چارچوب پیش‌شرط‌های مذاکره آزاد شده‌اند به میدان جنگ بازگشته‌اند.