آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس ایران را به ایجاد بحران هسته‌ای متهم کردند

تصویری از یک موشک بالستیک ایران (عکس از آرشیو)

آمریکا و کشورهای متحد عرب آن در حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی، ایران را به ایجاد بحران هسته‌ای و همچنین بی‌ثبات کردن خاورمیانه از طریق توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کردند.

این بیانیه هشدار آمیز مشترک، پس از برگزاری نشست مشترک گروه کاری نمایندگان آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران در عربستان، صادر شد.

در بیانیه مشترک این کشورها تصریح شده است، همه شرکت‌کنندگان در این نشست از دولت جدید ایران می‌خواهند که از فرصت دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام استفاده کند و مانع بروز «مناقشه و بحران»شود.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام قرار است در هشتم آذرماه در وین پایتخت اتریش برگزار شود. این مذاکرات پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از ۳۰ خردادماه سال متوقف شده بود. آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

در بیانیه نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان و کویت آمده است: ایران گام‌هایی (در برنامه هسته‌ای خود) برداشته است که کاربرد غیرنظامی ندارند، اما این اقدامات برای برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای مهم هستند.