آمریکا «به شدیدترین وجه» اعدام مجیدرضا رهنورد را محکوم کرد

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه اجرای حکم مجیدرضا رهنورد را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

وندی شرمن در توییتی نوشته است: «ما اعدام در ملاء عام مجیدرضا رهنورد، معترض ایرانی در پی یک دادگاه نمایشی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. اعدام او اقدام ظالمانه دیگری بود که هدف آن ساکت کردن ایرانیان شجاعی است که برای اعاده حقوق خود دست به اعتراض مسالمت آمیز می‌زنند.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه مجیدرضا رهنورد ۲۳ ساله را به اتهام زدن چاقو به دو نفر از نیروهای حکومتی در ملاء عام در مشهد به دار آویخت.

این اعدام کمتر از یک هفته پس از اعدام محسن شکاری، دیگر معترض بازداشت شده بود که خشم گسترده داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که صدور احکام سنگین و اکنون اولین اعدام در ملاء عام علیه معترضان برای «ارعاب مردم ایران» و «سرکوب مخالفان» است و نشان می‌دهد «واقعا رهبران ایران چه قدر از مردم خود می‌ترسند».

ند پرایس درباره اعدام مجیدرضا رهنورد تاکید کرد که این معترض «پس از محاکمه‌ای ساختگی به سرعت اعدام شد».

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اتهام مجیدرضا رهنورد را «حمله با سلاح سرد» در خیابان حر عاملی مشهد به نیروهای بسیج، از جمله «حسین زینال‌زاده و دانیال رضازاده» دو عضو کشته‌شده بسیج در جریان اعتراضات اخیر، عنوان کرده بود.

مجید رضا رهنورد روز ۲۸ آبان ماه، دو روز بعد از کشته شدن این دو عضو بسیج، بازداشت شد و پنج روز بعد از آن نیز دادستان مشهد از صدور کیفرخواست علیه او خبر داد و اعلام کرد که وی به «محاربه» متهم شده است.

پرونده آقای رهنورد بلافاصله به دادگاه انقلاب مشهد ارسال شد و تنها ۵ روز پس از صدور کیفرخواست، این معترض روز ۸ آذر در دادگاه انقلاب مشهد بدون دسترسی به وکیل انتخابی محاکمه و به اعدام محکوم شد.