واشینگتن حمله گروه‌های شبه‌نظامی به نیروهای آمریکایی در سوریه را محکوم کرد

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه حمله اخیر به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه را محکوم کرد.

متیو میلر اظهار داشت: « ما به طور حتم حمله یکی از گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران به نیروهای ایالات متحده در سوریه را محکوم می‌کنیم.»

وی سپس عنوان کرد که وجه «نگران‌کننده» ماجرا این است که این حمله تنها ساعاتی پس از بازدید محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از واشینگتن انجام گرفته است.

آقای میلر با اشاره این همزمانی گفت: «بنابراین به نظر می‌رسد روشن باشد که ایران احترامی برای حق حاکمیت عراق قائل نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «ما به ایران خاطرنشان کرده‌ایم، به گروه‌های نیابتی ایران هم کاکلا خاطرنشان کرده‌ایم که از منافع خود دفاع می‌کنیم، از نیروهای خود دفاع می‌کنیم و باید این را بدانند.»

شامگاه یکشنبه پنج راکت از شمال عراق به سمت یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحد در شمال سوریه شلیک شد، اما این حادثه تلفات یا خسارتی به نیروهای آمریکایی وارد نکرد. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در دفاع از خود وانتی را که حمپاره‌انداز مهاجمان بر پشت آن بود منهدم کردند.

این در حالی است که بامداد شنبه اول اردیبهشت «انفجاری مهیب» دریک پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد روی داد و مقام‌های عراقی بعد از بررسی این انفجار اعلام کردند بر اثر آن یک تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

شماری از رسانه‌های نزدیک به شبه نظامیان گفتند احتمالاً این پایگاه از سوی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، اما ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هرگونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن