ایالات متحده پیروزی اردوغان را تبریک گفت

دیدار جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور ایالات متحده و ترکیه در حاشیه اجلاس سال گذشته ناتو

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به او تبریک گفت.

آقای بایدن در شبکه اجتماعی توییتر بدون اشاره به تنش‌های اخیر در روابط دوجانبه واشینگتن و آنکارا نوشت: «مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌های [دو کشور] به عنوان اعضای ناتو در رابطه با مسائل دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز به نوبه خود در توییتر پیروزی آقای اردوغان را به او تبریک گفت و ترکیه را «شریک و متحد ارزشمند ناتو» نامید.

وی افزود: «منتظر ادامه همکاری‌هایمان با دولت منتخب مردم ترکیه هستم.»

آقای بلینکن همچنین میزان بالای مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری را ستود و آن را نشانه «سنت طولانی‌مدت دموکراتیک» در این کشور دانست.

اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توانست با اختلاف چهار درصد رقیب خود، کمال قلیچداراوغلو را شکست دهد تا دست‌کم برای پنج سال دیگر قدرت را در این کشور در دست داشته باشد.

روابط واشینگتن و آنکارا طی سال‌های اخیر به خاطر پاره‌ای مسائل از جمله سرکوب مخالفان در ترکیه، عملیات‌های نظامی در سوریه، روابط نزدیک اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و مخالفت آنکارا با پیوستن سوئد به سازمان ناتو پرتنش بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن