آمریکا اظهارات واعظی درباره «توافق بر سر رفع تحریم‌ها» را رد کرد

ششمین دور مذاکرات احیای برجام ایران و کشورهای حاضر در این توافق روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد به پایان رسید.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه دوم تیرماه در واکنش به اظهارات رئیس دفتر حسن روحانی٬ هرگونه توافق مذاکره کنندگان آمریکایی با برداشتن تحریم‌های ایران را رد کرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، در همین روز پیشتر گفته بود، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین خیلی پیشرفت کرده و بر سر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود و «الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه این‌ها توافق شده است».

محمود واعظی اضافه کرده بود که حدود ۱۰۴۰ تحریم مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ «طبق این توافق برداشته می‌شود و در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبری هم توافق شده برداشته شود».

بیشتر در این باره: واعظی از توافق بر سر رفع تحریم «افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت رهبری» خبر داد

به گزارش رویترز، یک سخنگو وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، با اذعان به این که ممکن است مذاكره كنندگان گاهی پیش نویس متن‌هایی را تهیه كنند٬ تصریح کرده است، اما تا زمانی كه همه مسائل حل و فصل نشود ، توافقی در کار نخواهد بود.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است، در طول مذاکرات با این پیچیدگی، مذاکره کنندگان سعی می‌کنند متنی را تهیه کنند که مسائل عمده و اصلی را در بر بگیرد، اما تکرار می‌کنم، تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی در کار نیست.

به گزارش رویترز، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز چنین دیدگاه در خصوص مذاکرات احیای برجام دارد و گفته است، کماکان موانع کلیدی پابرجاست.

هایکو ماس چهارشنبه دوم تیر در یک کنفرانس خبری به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، ما پیشرفت‌هایی داشته ایم، اما هنوز موانعی وجود دارند.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرده است حتی پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران، بازهم امکان دستیابی توافق وجود دارد.

فرانک ریستر٬ وزیر تجارت و اقتصاد فرانسه هم روز چهارشنبه هشدار داده است٬ فرصت برای توافق برای احیای برجام به سرعت رو به اتمام است.

فرانک ریستر در سخنانی در پارلمان این کشور گفت، اگر این مذاکرات پیشرفت نکند، باید در روزها یا هفته‌های آینده تصمیم‌های دشواری را اتخاذ کرد.

ششمین دور مذاکرات احیای برجام ایران و کشورهای حاضر در این توافق روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد به پایان رسید و نمایندگان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای مشاوره با مقامات عالی، به کشورهای خود بازگشتند. آمریکا در این مذاکرات به طور غیرمستقیم حضور دارد.

دیپلمات‌‌های ایرانی و نماینده اتحادیه اروپا پیشتر گفته‌‌ بودند از آنجا که مذاکرات به مراحل سرنوشت‌ساز خود رسیده هیئت‌ها به برای مشورت به پایتخت کشورهای خود بازگشته‌اند.

این در حالی است که عباس عراقچی، رئیس هیئت ایران در مذاکرات وین، پس از پایان ششمین دور مذاکرات تاکید کرد که هیئت‌ها این بار «نه تنها برای مشورت، بلکه برای کسب آخرین تصمیمات» به کشور خود رفته‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، هم روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد، در مصاحبه‌ای با «ای‌بی‌سی» نیوز گفت که هنوز فاصله قابل توجهی برای رسیدگی به مسائل کلیدی مانند رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود باقی مانده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا