موضوع ایران از محورهای گفت‌گوی سفر دیپلمات ارشد آمریکا به چین

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه اعلام کرد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، هفته آینده (سوم و چهارم مرداد) طی سفری دو روزه به چین با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

نگرانی‌های جدی واشینگتن در مورد اقدامات پکن و همچنین مسئله ایران از محورهای اصلی این دیدار رو در رو خواهد بود.

چین به‌همراه روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا از اوایل بهار سال جاری کوشیده‌اند تا با حضور در مذاکرات وین، موانع بازگشت دولت آمریکا به برجام را بردارند. اگرچه هنوز چشم‌انداز روشنی در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران وجود ندارد.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین در چندین جبهه، این نخستین‌بار است که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، یک دیپلمات ارشد آمریکایی برای دیدار با ونگ یی، وزیر خارجه چین، عازم این کشور می‌شود.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در ماه مارس با شماری از مقام‌های بلندپایه چین از جمله آقای ونگ در آلاسکا دیدار کرده بودند.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌صورت گسترده‌ از اهرم تحریم‌ها برای پیشبرد منافع و سیاست‌های خود، به‌ویژه در قبال ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی استفاده کرد.

دیدار خانم شرمن با مقام‌های چینی در ادامه سفر آسیایی او و دیدارش با مقامات برخی کشورها از جمله ژاپن، کره جنوبی و مغولستان خواهد بود.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ پ.پ