جان کربی: آمریکا سندی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه ندیده است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید ایران همچنان پهپادهای خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد

کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۶ آذر اعلام کرد واشینگتن هیچ سندی مبنی بر این‌که ایران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه داده است تا در جنگ اوکراین از آن‌ها استفاده شود، مشاهده نکرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت ایالات متحده اما اطلاع دارد که ایران همچنان پهپادهای خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد.

او اظهار داشت: «می‌دانیم که از صنایع دفاعی روسیه مالیات گرفته می‌شود. می‌دانیم که این صنایع نمی‌توانند سرعت عملکرد خود را با درخواست‌های روسیه تطبیق دهند. می‌دانیم که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای تامین دوباره تسلیحات دقیق هدایت‌شونده به مشکل خورده است».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه پس از سه هفته، استفاده از پهپادهای انتحاری «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران را در جنگ اوکراین از سرگرفته است.

با این حال کریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، تاکید کرده که بر اساس اطلاعات موجود ایران تاکنون موشک‌ بالستیک در اختیار روسیه قرار نداده است.

اظهارات این مقام اوکراینی واکنشی به برخی گزارش‌ها درباره درخواست روسیه از ایران برای تحویل موشک و پهپاد انتحاری به مسکو است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ن/ک.ر