یکی از رهبران جهادی همسو با القاعده در سوریه از پا درآمد

شهر ادلب در سوریه

ارتش آمریکا اعلام کرد در حمله‌ای که روز دوشنبه، ششم تیر در استان ادلب سوریه انجام داد، ابوحمزه الیمنی، یکی از رهبران ارشد «حُراس‌الدین» را یک گروه هم‌سو با شبکه القاعده است، از پای درآورد.

در بیانیه سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، آمده که ابوحمزه الیمنی در حالی که به تنهایی با موتورسیکلت در تردد بود، هدف قرار گرفت و کشته شد.

سنتکام افزود که نبود الیمنی، توان القاعده را در ضربه زدن به آمریکایی‌ها و متحدین این کشور و غیرنظامیان در جهان کم خواهد کرد.

به گزارش «دفاع مدنی سوریه»، که یک سازمان بشردوستانه است، جسد مردی که نیمه‌شب دوشنبه با اصابت دو موشک به موتورسیکلتش کشته شد، به پزشکی قانونی شهر ادلب انتقال یافت.

«حراس‌الدین» در سال ۲۰۱۸ توسط حامیان القاعده پا گرفت. این گروه با دیدگاه‌های جهادگرایی سلفی در استان‌های ادلب، حماه، لاذقیه و درعا در سوریه جنگیده است.

شمار نیروهای باقی‌مانده این گروه در بهترین حالت تا دو هزار نفر ارزیابی شده بود.

دو سال پیش نیز ارتش آمریکا خالد عروری، یکی دیگر از فرماندهان ارشد «حراس‌الدین» را که یک شهروند اردنی بود، در ادلب کشت.

شش ماه پیش از کشته شدن عروری هم، بلال خریسط، معروف به «ابوخدیجه الاردنی» که او نیز از فرماندهان ارشد «حراس‌الدین» بود، در حمله پهپادی آمریکا در سوریه کشته شد.

در سال ۲۰۱۹ ابوبکر البغدادی، اولین رهبر داعش و پس از مدتی بسیار کوتاه، جانشین او، ابوابراهیم الهاشمی القرشی، هر دو در حملات هوایی آمریکا در سوریه از پا درآمدند.

ابوخیر المصری، فرمانده وقت القاعده، نیز در سال ۲۰۱۷ در یک حمله هوایی دیگر آمریکا در سوریه کشته شد.