معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا «۴۵ روز دیگر» تمدید شد

وزارت خارجه آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را برای «۴۵ روز» دیگر تمدید کرده است.

دوره جدید معافیت‌های عراق چند روز پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به پایان می‌رسد و دونالد ترامپ پیش از ۲۰ ژانویه باید در مورد تمدید یا لغو کلی این معافیت‌ها به جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی برسد.

سوم مهرماه امسال، در حالی‌که تنها یک روز به انقضای معافیت‌ ۱۲۰ روزه عراق از اجرای تحریم‌ها علیه ایران مانده بود، آمریکا با تمدید این معافیت از اجرای تحریم‌ها موافقت کرد اما مدت زمان اعتبار آن را از بازه زمانی معمول سه ماهه به ۶۰ روز کاهش داد.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» شامگاه جمعه ۳۰ آبان به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مدت این معافیت را به یک دوره ۴۵ روزه کاهش داده است.

به این ترتیب، عراق قادر خواهد بود در طول مدت معافیت از تحریم‌ها همچنان به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

عراق به دلیل جنگ و درگیری در دو دهه اخیر و همچنین فقدان مدیریت در تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های برق به شدت با کمبود برق مواجه است و یک سوم برق تولیدی عراق توسط نیروگاه‌هایی انجام می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است.

دولت فعلی ایالات متحده به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، در سال ۱۳۹۷، صنعت انرژی ایران را تحریم کرد و عراق مجبور است برای تامین نیازهای خود از ایران، معافیت‌های موقت از دولت آمریکا دریافت کند.