آمریکا حکم ۳۴ سال زندان فعال حقوق زنان در عربستان را بررسی می‌کند

وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که پرونده سلمی الشهاب، فعال حقوق زنان را که در عربستان سعودی به ۳۴ سال زندان محکوم شده است، بررسی می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفت: «استفاده از آزادی بیان برای دفاع از حقوق زنان نباید جرم تلقی بشود. به هیچ عنوان نباید جرم‌انگاری بشود.»

سلمی الشهاب، زن سعودی ۳۴ ساله و دانشجوی دانشگاه لیدز در بریتانیا که برای تعطیلات به عربستان سعودی بازگشته بود، به دلیل داشتن حساب توئیتر و دنبال کردن و بازنشر توئیت‌های مخالفان و فعالان سیاسی به ۳۴ سال زندان محکوم شده است.

حکم سنگین علیه این فعال حقوق زنان چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به عربستان سعودی صادر شده است، سفری که فعالان حقوق بشری قبل از آن هشدار داده بودند که می‌تواند به ریاض برای تشدید سرکوب مخالفان و سایر فعالان دموکراسی جسارت بخشد.

بایدن پیش از سفر به عربستان سعودی، در یادداشتی که در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، نوشته بود: «می‌دانم که بسیاری موافق تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی نیستند. نظرات من درباره حقوق بشر روشن و دیرپاست و در جریان هر سفر خارجی بحث آزادی‌های بنیادین همواره در دستور کار من بوده است، همان طور که در جریان این سفر نیز خواهد بود.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن