آمریکا به دنبال تشکیل تیمی «تیزبین و سرسخت» برای مذاکره با ایران

راب مالی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران

یک پایگاه خبری آمریکا از قول منابعی گزارش داده که وزارت خارجه این کشور به راب مالی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران ماموریت داده که تیمی از کاشناسان و دیپلمات‌های «تیزبین و با نگرش‌های مختلف» را برای مذاکرات هسته‌ای با ایران جذب کند.

پایگاه آکسیوس چهارشنبه ۱۵ بهمن گزارش داد که دولت بایدن در نظر دارد گروهی کاردان و سرسخت را برای مذاکرات جدید با ایران تشکیل دهد و در این میان آقای مالی نیز در تماس با متحدان اروپایی، مقامات اسرائیل و کشورهای عربی درباره مذاکرات آتی با ایران است.

یک منبع رسمی کاخ سفید که نامی از وی برده نشده، به این رسانه گفته است بعد از تشکیل گروه یاد شده، استراتژی آمریکا در رابطه با ایران ترسیم خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز موضوع تشکیل تیمی «تیزبین» در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران را تایید کرده است.

ند پرایس با اشاره حضور آقای مالی در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای با ایران که منجر به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ شد، گفته است آمریکا مطمئن است وی و تیمی که تشکیل خواهد داد، در دور جدید مذاکرات نیز موفق خواهد بود.

با اینحال منابعی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که اسرائیل و برخی کشورهای عربی نگران هستند که آقای مالی موضع «خیلی نرمی» نسبت به ایران دارد.

برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خصوصا عربستان و امارات به همراه اسرائیل قبلا از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حمایت کرده بودند.