گشت‌زنی ناو آمریکایی در نزدیکی آب‌های ونزوئلا پس از پهلو گرفتن کشتی ایرانی

ناو «یواس‌اس نیتز» (عکس از آرشیو)

یک روز پس از پهلو گرفتن یک کشتی ایرانی در یک بندر ونزوئلا٬ یک ناو آمریکایی روز سه شنبه در آبهای نزدیک به ونزوئلا اقدام به گشت‌زنی کرده است.

به گزارش رویترز، ستاد فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا گفته است که هدف از گشت‌زنی این ناو حصول اطمینان از آزادی تردد دریایی در منطقه بوده است.

فرماندهی جنوبی آمریکا در پستی در وب سایت خود نوشته است که ناو «یواس‌اس نیتز» در محدوده‌ای در مجاورت حدود ۱۲ مایل دریایی از آب‌های ساحلی ونزوئلا اقدام به گشتی زنی کرده است.

این فرماندهی ارتش آمریکا تاکید کرده است، ناو «یواس‌اس نیتز» در منطقه‌ای گشت‌زنی کرده که حکومت ونزوئلا «به دروغ ادعا کنترل آن را دارد.»

به گزارش رویترز، کشتی گلسان با پرچم ایران روز دوشنبه در بندر لاگوایرا ونزوئلا پهلو گرفت.

سفارت ایران در ونزوئلا روز گذشته اعلام کرد که این کشتی حامل مواد غذایی است و برای تأمین محصولات یک سوپرمارکت ایرانی در ونزوئلا راهی آن کشور شده است.

در خردادماه سال جاری پنج نفتکش ایران بیش از یک میلیون و نیم بشکه بنزین و مواد سوختی به ونزوئلا منتقل کردند.

ایران و ونزوئلا، هر دو تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند. آمریکا طی هفته‌های اخیر در راستای یک برنامه گسترده برای قطع ارتباط نفتی ایران و ونزوئلا ده‌ها نفتکش را تحریم کرده است.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا به کشورها، بندرها، شرکت‌های ترابری و بیمه‌گذاران نیز هشدار داده است در صورتی که به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا خدمات ارائه کنند، تحریم می‌شوند.