جشنواره دوسالانه ونیز: ایران و اسرائیل از نمایشگاه کنار گذاشته نمی‌شوند

نمایی از ورودی نمایشگاه جشنواره دو سالانه ونیز

برگزارکنندگان جشنواره دو سالانه ونیز می‌گویند به‌رغم درخواست‌هایی که مطرح شده است، ایران و اسرائیل از این نمایشگاه کنار گذاشته نمی‌شوند.

برگزارکنندگان این رویداد در بیانیه‌ای اعلام کردند: «جشنواره دو سالانه ونیز مایل است روشن کند همه کشورهایی که توسط جمهوری ایتالیا به رسمیت شناخته شده‌اند می‌توانند به‌طور مستقل برای حضور در این جشنواره درخواست شرکت بدهند».

این بیانیه می‌افزاید: «در نتیجه، بیناله ونیز ممکن است به هیچ درخواست یا فراخوانی برای کنار گذاشتن اسرائیل یا ایران از شصتمین نمایشگاه بین‌المللی هنر توجه نکند».

به گزارش وبسایت «آرت‌نت»، بیانیه یاد شده واکنشی است به یک نامه سرگشاده با عنوان «اتحاد هنر، نه نسل‌کشی» که روز ۲۶ فوریه منتشر شد و بلافاصله بیش از هشت هزار هنرمند و کارشناسان هنری آن را امضاء کردند. در این نامه ادعا شده بود: «هر اثری که رسماً دولت اسرائیل را نمایندگی کند حمایت از سیاست‌های نسل‌کشی است».

بیشتر در این باره: بخش حکومتی سینمای ایران به بازار فیلم کن راه نیافت

امضاءکنندگان این نامه اشاره کرده‌اند که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی تا سال ۱۹۹۳ از جشنواره دوسالانه ونیز کنار گذاشته شده بود و مجری این بیناله پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ نیز از مسکو انتقاد کرده بود.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز در واکنش به این بند از نامه گفته‌ا‌ند تصمیم به تعطیلی سالن روسیه در پنجاه‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر در سال ۲۰۲۲ به‌دنبال «تصمیم کمیسر و مجری معرفی‌شده توسط فدراسیون روسیه گرفته شد که همچنین اعلام کردند در شصتمین نمایشگاه شرکت نخواهند کرد».

در مورد ایران هم، برگزارکنندگان هرگونه تصمیم به کنار گذاشته تهران از این جشنواره را رد کردند.

«جنبش زن، زندگی، آزادی ایتالیا» از بیناله ونیز درخواست کرده بود به‌دلیل سرکوب اعتراضات زنان و صداهای مخالف دیگر پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱، ایران اجازه حضور در این جشنواره را پیدا نکند.

در بیانیه این جنبش که در صفحه اینستاگرام آن منتشر شده است، آمده که «در کمال شگفتی و تاسف، از طریق وبسایت بیناله ونیز مطلع شدیم که جمهوری اسلامی ایران با مجری و هنرمندانی که خود انتخاب کرده است یکی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره خواهد بود».