تهدید آمریکا به بستن سفارتخانه و خروج نیروهای خود از عراق

سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در منطقه سبز بغداد

واشینگتن که از ناتوانی دولت عراق برای جلوگیری از حملات روزانه به اماکن آمریکایی در عراق ناخرسند و خشمگین است تهدید کرده که علاوه بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور، سفارتخانه خود در عراق را نیز تعطیل خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه، روز یک‌شنبه ۶ مهر، به نقل از مسئولان خارجی و مقام‌های دولت عراق گزارش داد که در میانه افزایش تنش‌ها با عراق، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته با برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور، تماس گرفت تا او را در جریان اولتیماتوم تعیین شده قرار دهد.

مدت‌هاست که عراق به صحنه رویارویی میان ایران و آمریکا به عنوان متحدانش در منطقه تبدیل شده و این درگیری‌ها از سال ۲۰۱۸ به این سو، با اتخاذ سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران از سوی واشینگتن شدت یافته است.

آمریکا که نیروهای مورد حمایت ایران را مسئول این حملات می‌داند امید داشت مصطفی کاظمی که در ماه مه گذشته نخست‌وزیری عراق را برعهده گرفت این حملات را به پایان برساند.

به گفته منابع آگاه، آمریکا تهدید کرده است در صورتی‌که حمله بی‌وقفه راکت‌ها به مواضع نظامی و سیاسی ایالات متحده متوقف نشود، هر دو اقدام یادشده را عملی خواهد کرد. یک منبع مطلع با اشاره به «خشم بسیار زیاد» مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که «ماه عسل به پایان رسیده است».

همچنان صدها تن دیپلمات آمریکایی برای انجام ماموریت در منطقه سبز در بغداد حضور دارند و در حدود سه هزار نیروی نظامی این کشور در سه پایگاه در سراسر عراق مستقرند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، در اظهارات دو هفته پیش خود بیان کرد که حملات به نیروهای آمریکایی در عراق در ماه‌های اخیر افزایش داشته، اما هیچ‌کدام تلفات جانی نداشته‌ است.