شهرداری تهران از پلمب و توقیف حدود ۳۰۰ مرکز و خودروی ضایعات‌فروشی و پسماند خبر داد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرد ۱۴۰ تا ۱۵۰ «گاراژ و مرکز ضایعات فروشی» در تهران با همکاری دادستان در تعطیلات نوروز امسال پلمب و تعطیل شدند.

رضا محمدی که روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه برای ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان تحت مدیریت خود در صحن شورای شهر تهران حاضر شده بود، همچنین خبر داد که در شش ماه گذشته ۱۵۰ خودروی حمل غیرمجاز پسماند نیز توقیف شد.

او در ادامه تاکید کرد که این ضایعات فروشی‌ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند که جلوی آنها گرفته شد.

مدیرعامل سازمان پسماند همچنین در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران ادعا کرد که این رویکرد موجب کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی زباله‌گردی در سطح شهر تهران شده‌ است.

به گفته آقای محمدی در ماده ۶ قانون مدیریت پسماند زباله‌گری جرم‌انگاری شده اما برای آن «جریمه سنگینی» در نظر گرفته نشده‌ است.

در سال‌های گذشته بارها گزارش‌هایی دربارهٔ پدیده زباله‌گردی و به ویژه وضعیت نامناسب کودکانی که به جمع‌آوری زباله مشغولند، در رسانه‌های ایران منتشر شده‌است اما نهادهای رسمی در ایران هرگز آمار دقیقی از افرادی که به جمع‌آوری زباله مشغولند ارائه نکرده‌اند.

شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ شمار افراد زباله‌گرد در کشور را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرده و تخمین زده بود که حدود ۴۷۰۰ نفر از آنها که بیشتر کودکان بودند در شهر تهران فعال می‌کنند.

بیشتر در این باره: مقام دادگستری «گردش مالی مافیای» زباله‌گردی را سالی سه‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در ادامه به موضوع ارزشمند بودن زباله‌های خشک و تشکیل مافیاهایی در این حوزه اشاره کرد که به گفته او باید با احکام قضایی مراکز آنها پلمب شود.

بهمن ماه ۱۴۰۲ عسکر جلالیان معاون حقوق‌ بشر و أمور بین‌الملل وزارت دادگستری ایران ازگردش مالیِ دستم‌کم «سه‌هزار میلیارد تومانیِ» «مافیای زباله‌گردی» در کشور خبر داد.

او در عین حال آمار غیر رسمی را بسیار بیشتر از این میزان دانست.

تولید پسماند در ایران بالاتر از میانگین جهانی است و بر اساس داده‌های وبسایت World Population Review، سازمانی که داده‌های آماری جمعیتی به روز را درباره تمامی کشورها ارائه می‌دهد، در سال ۲۰۲۱، ایران از نظر تولید زباله رتبه هفدهم را در میان کشورهای جهان داشت.

در عین حال وجود صدها مرکز ضایعاتی و انبارهای بزرگ زباله در کشور در نزدیکی محل زندگی مردم بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند.