سازمان ملل: کرونا دستاورد ۲۵ ساله برابری شغلی زنان و مردان را از بین می‌برد

سازمان ملل متحد می‌گوید تأثیر همه‌گیری کرونا بر بیکاری زنان بیشتر از مردان بوده و ادامه این روند می‌تواند تمامی دستاوردهای ۲۵ سال اخیر در زمینه برابری شغلی مردان و زنان را ظرف یک سال از بین ببرد.

داده‌های تازه سازمان ملل نشان داد که از زمان بروز کرونا، ترک شغل از سوی زنان بیشتر از مردان بوده به طوری که در ۵۵ کشور، در پایان سه‌ماهه دوم امسال، شمار زنان بیکار ۱.۷ برابر مردان بیکار بوده است. ظرف این مدت ۳۲۱ میلیون نفر از زنان و ۱۸۲ میلیون از مردان بیکار بوده‌اند.

آنیتا باتیا، معاون مدیر امور زنان سازمان ملل متحد، در این باره به خبرنگاران گفت که «همه آنچه ۲۵ سال برایش کار کرده‌ایم، ممکن است طی یک سال از بین برود. فرصت‌های شغلی و تحصیلی ممکن است از دست برود و این به تضعیف سلامت روحی و جسمی زنان می‌انجامد».

او افزود: «در حالی که بسیاری از دولت‌ها اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای مهار پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این همه‌گیری انجام داده‌اند، اما بیشتر اقدامات نسبت به نیازهای زنان بی‌توجه بوده است.»

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است از زمان شیوع کووید-۱۹، انواع خشونت علیه زنان و دختران، به ویژه خشونت خانگی تشدید شده و پناهگاه‌های زنان خشونت‌دیده اکنون به ظرفیت کامل رسیده و تماس زنان خشونت‌دیده با مراکز یاری‌رسانی در برخی از مناطق پنج برابر شده است.