اعتصاب کارگران در «۱۱۰ واحد صنعتی» تنها در هفته نخست اردیبهشت

کارگران پتروشیمی گچساران در حال پیوستن به اعتصاب

یک منبع اخبار کارگری روز پنج‌شنبه خبر داد که کارگران در هفته نخست اردیبهشت دست‌کم در ۱۱۰ واحد صنعتی و تولیدی اعتصاب کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، با انتشار فهرست این کارگاه‌ها و شرکت‌ها اعلام کرد که بیشتر آنها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیروگاه‌ها و معادن مس فعال هستند.

اعتصابات کارگری ۱۴۰۲ ایران که به «کمپین ۱۴۰۲» و «کمپین ۲۰۱۰» معروف شده است، به مجموعه اعتصاباتی گفته می‌شود که توسط کارگران شرکت‌های مختلف در اعتراض به عدم افزایش دستمزد، وضعیت بد معیشتی، عدم توجه حکومت به مطالبات آنها و تحقق نیافتن وعده‌های مقامات و مسئولان از ابتدای اردیبهشت آغاز شده است و هم‌چنان جریان دارد.

در هفته گذشته گزارش‌ها و ویدئوهای بسیاری از اعتصاب کارگران در شهرها و واحدهای مختلف صنعتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

بیشتر در این باره: بیانیه شورای اعتراضات کارگران نفتی؛ اعتصاب در «بیش از ۶۰» شرکت و کارگاه

در ادامه گسترش اعتصابات کارگری که در چند روز گذشته سرعت گرفته است، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز چهارم اردیبهشت از اعتصاب در «بیش از ۶۰» شرکت پیمانکاری و کارگاه نفتی خبر داده بود.

کارگران اعتصابی در حوزه انرژی و نفت خواستار افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، پرداخت به‌موقع آن، برخورداری از ۲۰ روز کار و ده روز استراحت در ماه، بیمه، بهبود وضعیت ایاب و ذهاب، غذا، بهداشت و خوابگاه‌های خود هستند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه دوم خود که در روزهای گذشته منتشر کرد، اعلام کرده بود که «اعتصاب ما کارگران پروژه‌ای نفت با قدرت ادامه دارد و هر روز بخش‌‌های بیشتری از همکاران به اعتصاب می‌پیوندند».

اعتصابات اقشار مختلف در ایران از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان به دلیل افزایش افسارگسیخته تورم و فاصله زیاد درآمد با هزینه‌های خانوار در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

با استفاده از گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران و رادیوفردا؛ ف.ع/ف.دو