آمریکا: جهان نظاره‌گر رفتار حکومت ایران با ترانه علیدوستی و همه بازداشت‌شدگان است

بازداشت ترانه علیدوستی موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بازداشت ترانه علیدوستی، از ستاره‌های سینمای ایران، را محکوم کرد.

ند پرایس در کنفرانس خبری اظهار داشت: «ما بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه خانم علیدوستی نیز به صف هزاران ایرانی دیگر می پیوندد که صرفاً به دلیل اعتراض مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند.»

او اضافه کرد٬ خانم علیدوستی تازه‌ترین چهره فرهنگی است که به تعداد بسیاری دیگر از بازیگران، روزنامه نگاران، دانشجویان، ورزشکاران، وکلا و مدافعان حقوق بشر در زندان می پیوندد.

ترانه علیدوستی روز شنبه ۲۶ آذر در منزلش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.دستگیری ترانه علیدوستی موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که بازداشت چهره‌هایی مانند ترانه علیدوستی، «بخشی از تلاش حکومت (جمهوری اسلامی) برای ایجاد ترس و سرکوب این اعتراضات مسالمت آمیز است.»

ند پرایس از مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران خواست که بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند و از سرکوب «آزادی‌های اساسی مردم ایران، از جمله آزادی بیان و آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز، دست بردارند.»

او در ادامه گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم، جهان نظاره‌گر رفتار خودسرانه حکومت با خانم علیدوستی و همه کسانی است که آنها را خودسرانه بازداشت کرده است.

بازداشت این بازیگر سینما پس از آن صورت گرفت که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران، سینماگران معترض را صراحتا به «برخورد قضایی» تهدید کرد و گفت تا وقتی او در این منصب است اجازه نخواهد داد فیلمی بدون حجاب اجباری مجوز اکران بگیرد و سینمای ایران به دوران قبل از انقلاب ۵۷ باز گردد.

ترانه علیدوستی به دنبال اعتراضات مردمی اخیر در کشور با انتشار عکسی از خود بدون حجاب اجباری در حالی که نوشته‌ای با شعار «زن، زندگی، آزادی» (ژن، ژیان، ئازادی) در دست داشت از این جنبش اعتراضی حمایت کرد.

او در تازه‌ترین اعتراض خود به اقدامات حکومت علیه معترضان، در واکنش به اجرای حکم اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»

خانم علیدوستی افزوده بود: «هر سازمان بین‌المللی که شاهد این خونریزی است و اقدامی نمی‌کند، مایه ننگ بشریت است.»