«یک هفته بی‌خبری از سامان یاسین» در پی انتقال از زندان رجایی‌شهر به مکانی نامعلوم

سامان یاسین (عکس از آرشیو)

با گذشت یک هفته از انتقال سامان یاسین، خواننده رپ و معترضی که حکم اعدام او به تازگی نقض شده، از زندان رجایی شهر به مکانی نامعلوم، تاکنون مقام‌های سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه توضیحی در ابن مورد ارائه نکرده‌اند.

در همین حال برخی منابع ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال این خواننده رپ به بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات برای بازجویی‌های مجدد، نسبت به «احتمال شکنجه دوباره او به منظور اخذ اعترافات اجباری» هشدار دادند.

سامان یاسین (صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه از روز شنبه هشتم بهمن توسط نیروهای امنیتی به بهانه انتقال به بیمارستان، از زندان رجایی شهر کرج به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

این خواننده رپ هشتم مهر ماه در تظاهرات مردم تهران به دست نیروهای امنیتی و همراه با اعمال خشونت شدید بازداشت شد. نیروهای امنیتی ابتدا سامان یاسین را به کلانتری ۱۲۷ نارمک و روز بعد پس از تفهیم اتهام در دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل کردند.

بار دیگر پس از حدود ده روز از زندان تهران بزرگ به بند ۲۴۱ زندان اوین تهران منتقل شد و خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشت شده از جمله سامان یاسین خبر داد و اعلام کرد این خواننده رپ به «محاربه» متهم شده است.

در همان روز رسانه‌های حکومتی تصاویری از اعترافات اجباری این خواننده رپ منتشر کرده و اتهام او را «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کردند.

این خواننده رپ سپس از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم شد و در هشتم آذر ماه به شکل ناگهانی همراه با محسن شکاری و محمد بروغنی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند. از میان این سه تن محسن شکاری در ۱۷ آذر ماه اعدام شد.

دیوان عالی کشور در اول دی ماه اعلام کرد پرونده سامان صیدی را به دلیل «نواقص تحقیقاتی» برای رسیدگی مجدد به همان شعبه دادگاه بدوی ارجاع داده است.

محمد اسماعیل بیگی، وکیل انتخابی سامان یاسین، بیستم آذر ماه در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب وکالت او را نپذیرفته و تحت این عنوان که «پرونده به شکل محرمانه رسیدگی می‌شود و نه عادی»، اجازه ورود وکیل تعیینی را نداده‌ است.

از سوی دیگر حسین سرتیپی، وکیل، در اواخر دی ماه در توییتی نوشت: «پرونده سامان صیدی(یاسین) برای رسیدگی مجدد به ایرادات هفتگانه دیوان عالی کشور به دادستانی ارجاع شد و به فرض انتساب رفتار ادعایی مجازات وی اعدام تشخیص داده نشده است.»

به گفته محمد اسماعیل بیگی، وکیل انتخابی سامان یاسین، نیروهای امنیتی این خواننده رپ را متهم کرده‌اند که «کلت داشته، اما نه کلت پیدا شده و نه گلوله شلیک‌شده از آن، و در پرونده هم درج نشده که اسلحه یا گلوله آن پیدا شده است.»

سامان یاسین روز شنبه ۸ بهمن، در حالی که برای اعزام به بیمارستانی در خارج از زندان رجایی‌شهر انتظار می‌کشید بدون ارائه دلیل خاصی به دفتر نگهبانی احضار و با نامه دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین به «مکانی نامعلوم» منتقل شد.

شبکه حقوق بشر کردستان روز پنج‌شنبه سیزدهم بهمن با اشاره به انتقال این خواننده معترض به «مکانی نامعلوم» از افزایش نگرانی‌ها در خصوص «احتمال شکنجه مجدد او برای اخذ اعترافات اجباری» گزارش داد.

این سایت حقوق بشری همچنین روز جمعه چهاردهم دی ماه خبر داد که براساس اطلاعاتی که دریافت کرده است نیروهای امنیتی، سامان یاسین را به جای بیمارستان «برای بازجویی مجدد از زندان رجایی شهر به بند ۲۰۹ زندان اوین» متعلق به وزارت اطلاعات منتقل کرده‌اند.

سامان یاسین از هنگام انتقال از زندان رجایی‌شهر در هشتم بهمن ماه، با گذشت یک هفته هیچ تماسی با خانواده و وکیل خود نداشته است.

علاوه بر هفته‌های اول بازداشت، این دومین باری است که از زمان تشکیل دادگاه بدوی، هر گونه ارتباط سامان یاسین با خانواده و جهان بیرون از زندان قطع شده است.

این خواننده رپ اول آبان ماه و هفته قبل از دادگاه اول نیز از زندان فشافویه به زندان اوین منتقل شد و تا دو هفته پس از آن اجازه هیچ تماسی با خانواده یا هیچ دسترسی به وکیل نداشت و در همین دوره در دادگاه بدوی محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری تاکنون بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دست‌کم ۵۲۷ تن از معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، و دست‌کم ۱۹ هزار و ۶۲۳ تن از معترضان بازداشت شده‌اند که چهار تن از معترضان، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، اعدام شده‌اند.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران نیز در گزارشی هشدار داده است که دست‌کم ۱۰۹ تن از معترضان در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.