مولوی گرگیج تیراندازی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان در زاهدان را «هولناک» خواند

مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه سابق آزادشهر در استان گلستان، سرکوب اعتراضات در ایران و همچنین اقدام نیروهای امنیتی در تیراندازی به معترضان در شهر زاهدان را که به کشته شدن ده‌ها تن انجامید، محکوم کرد.

این روحانی پرنفوذ اهل سنت روز سه‌شنبه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای از رخدادهای اخیر در ایران به عنوان «فاجعه» نام برد که «موجب وارد کردن خسارات بسیار سنگین جانی و مالی به ملت ایران» شده است.

او در بیانیه خود اما به‌طور مشخص به وقایع زاهدان پرداخته و آن را واقعه‌ای «هولناک» و «تاسف‌آور» توصیف کرده که به قربانی شدن «مردم بی‌گناه» انجامیده است.

روز هشتم مهر در پی انتشار فراخوان برای تجمع در حاشیه برگزاری نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ، فعالان و رسانه‌های محلی از زخمی و کشته شدن تعدادی از نمازگزاران مسجد مکی زاهدان خبر دادند.

سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ بر اساس اظهارات منابع مردمی و شاهدان عینی، شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۴۲ نفر عنوان کرده است. سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه تعداد قربانیان تیراندازی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در زاهدان را ۶۳ نفر گزارش کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، کشته‌شدگان را «تروریست» نامیده‌اند، اما مولوی محمدحسین گرگیج در بیانیه خود با رد چنین اتهامی، آن‌ها را «افرادی با دستان خالی و با یک جانماز و لباس سفید» توصیف کرده است که «برای ادای نمازجمعه به مصلی» رفته بودند.

او می‌افزاید: «هولناک‌تر و تأسف آورتر از این حادثه آن است که جان‌باختگان این فاجعه را "تجزیه‌طلب و تروریست" تعبیر کردند که این تعابیر و القاب، خود نیز مصیبت بزرگتری به شمار می‌رود».

این روحانی اهل سنت در نهایت کشته‌شدگان در مسجد مکی را «شهید» خوانده و به خانواده‌های آنان و مردم زاهدان و ملت ایران تسلیت گفته است.

با استفاده از پایگاه اطلاع رسانی مولوی گرگیج و سایت رادیو فردا/س.ن/ک.ر