عذرخواهی و «تعهد» نوازنده زن در پی انتشار کلیپ نواختن نی‌انبان

زهرا عابدی، نوازنده نی انبان

زهرا عابدی، نوازنده بوشهری نی‌انبان، به دنبال انتشار کلیپی از او به مناسبت روز بوشهر، در پیامی بابت انتشار این ویدئو عذرخواهی کرد.

در روزهای گذشته کلیپی با نام «دختران بوشهر» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خانم عابدی در آن در حال نوازندگی نی‌انبان و خوانندگی با گویش جنوبی دیده می‌شود.

در پی انتشار این کلیپ این هنرمند بوشهری روز چهارشنبه، ۲۰ اسفندماه، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این که این کلیپ را تنها با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری زادگاه خود منتشر کرده از «مسئولان استانی»، «خانواده شهدا» و «شهروندانی که انتشار این ویدئو موجب ناراحتی آن‌ها شده» عذرخواهی کرد.

در ادامه این پیام خانم عابدی بر «پایبندی به قوانین و احکام شرع مقدس» تاکید کرده و «تعهد داده که از تکرار موارد مشابه خودداری کند.»

انتشار پیام‌هایی با مضمون مشابه در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی فعالان رسانه‌ای و اجتماعی سابقه دارد و نشان از اعمال فشار مسئولان و مقامات بر آنها برای عذرخواهی دارد.

پیشتر چندین روزنامه‌نگار، نویسنده و کنش‌گر حقوق بشر از سوی نیروهای سپاه پس از احضار و تهدید به بازداشت، وادار به نوشتن ندامت‌نامه در شبکه‌های اجتماعی خود شده‌ بودند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز تیرماه امسال با انتشار بیانیه‌ای فشار بر این گروه‌ها را برای ابراز ندامت در شبکه‌های اجتماعی محکوم کرده بود.