سفر وزیر خارجه ایران به مسکو؛ «مذاکره لاوروف و ظریف درباره برجام»

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ایران و روسیه، کشور کمتر از یک ماه قبل در روسیه با یکدیگر دیدار داشتند

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه ۳۰ تیر از سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به مسکو خبر داد.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه هم گفته است، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با محمد جواد ظریف، علاوه بر مسائل دوجانبه در خصوص توافق هسته ای ایران موسوم به برجام با وی مذاکره خواهد کرد.

به گزارش ریانووستی، زمیر کابلوف، رئیس اداره دوم آسیا وزارت خارجه روسیه گفته است این دیدار روز سه شنبه انجام خواهد شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که آقای ظریف فردا، سه‌شنبه عازم مسکو می‌شود تا با همتای روسی خود به بحث و تبادل نظر درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی بپردازد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو هم در این زمینه در توئیتی گفته است که این سومین سفر محمد جواد ظریف در شش ماه گذشته به روسیه است.

ایرنا می‌نویسد که محمد جواد ظریف فردا از طریق فرودگاه ونوکوا در جنوب غربی مسکو وارد پایتخت روسیه خواهد شد و به همراه کاظم جلالی سفیر تام الاختیار و فوق العاده ایران با همتای روس خود، سرگئی لاوروف گفت‌وگو می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته گذشته تلفنی در خصوص برجام گفت وگو کرده بودند.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش برقرار است، اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، منقضی شود.

آمریکا بر خطرناک بودن انقضای تحریم تسلیحاتی ایران تأکید کرده و از ماه‌ها پیش کارزاری را برای جلوگیری از برداشته شدن این تحریم به راه انداخته است. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این باره نیز در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

روسیه پیشتر مخالفت خود را با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرده است.