زلنسکی آغاز ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل را «مضحک» نامید

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین

با آغاز ریاست نوبتی روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز دوازدهم فروردین، رئیس‌جمهور اوکراین که کشورش در ۱۳ ماه اخیر هدف تهاجم زمینی روسیه بوده، این تحول را «مضحک» نامید آن را نشان «ورشکستگی کامل نهادهای بین‌المللی» دانست.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ولودمیر زلنسکی شنبه‌شب گفت که «مسئولان ترور نباید امکان یابند بر نهادهای بین‌المللی ریاست کنند.»

او در اشاره به عواقب آخرین حملات روسیه در اوکراین افزود روسیه یک طفل پنج‌ماهه دیگر اوکراینی را کشته ولی همزمان رئیس شورای امنیت شده است.

از زمان گسترش لشکرکشی روسیه به اوکراین، این نخستین بار است که روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، ریاست این نهاد را در دست می‌گیرد.

روسیه حمله به اوکراین را در روزی آغاز کرد که آن زمان نیز رئیس نوبتی شورا بود اما چهار روز بعد از آن، نوبت به یک عضو دیگر شورا برای ریاست شورای امنیت رسید.

ریاست دوره‌ای روسیه برای ماه آوریل است و روز دهم اردیبهشت به پایان می‌رسد.

دمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین، پیش از آغاز ریاست روسیه بر شورای امنیت آن را زدن «سیلی به صورت جامعه بین‌الملل» نامید و خواسته بود که اعضای شورا مانع از این امر شوند. آمریکا اما اعلام کرد که راهی عملی برای جلوگیری از ریاست روسیه بر شورای امنیت وجود ندارد زیرا روسیه «متأسفانه عضو شورای امنیت است».

میخائیلو پودولیاک، دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، شنبه‌شب گفت این تحول خود یک تجاوز دیگر به قوانین بین‌المللی است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توئیت کرد که اتحادیه اروپا در مقابل هر گونه سوءاستفاده روسیه (از ریاست شورای امنیت) خواهد ایستاد.

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای که قدرت اجرایی ندارد، خواهان پایان فوری جنگ در روسیه شده بود اما روسیه با استفاده از «حق وتو»، از تصویب قطعنامه لازم‌الاجرا در شورای امنیت در این باره، جلوگیری کرد.

روسیه در حالی ریاست چرخشی شورای امنیت را در دست می‌گیرد که دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، وابسته به سازمان ملل، ماه گذشته ولادیمیر پوتین را در پرونده انتقال صدها کودک اوکراینی به روسیه از بعد از آغاز تسلط روسیه بر جزیره کریمه در ۹ سال پیش، مظنون به «جنایت جنگی» دانست و حکم جلب او را صادر کرد.