زلنسکی پس از دیدار با رهبران اروپا: برای پیوستن به اتحادیه، پیشرفت محسوسی کردیم

ولودیمیر زلنسکی در دیدار با اورسلا فن درلاین (راست) و شارل میشل، مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا

در پایان نشست مشترک مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و اوکراین در کی‌یف در روز جمعه ۱۴ بهمن، ولودیمیر زلنسکی گفت که مذاکرات برای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را می‌توان از امسال آغاز کرد.

رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «ما امشب می‌توانیم بگوییم که اوکراین در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا پیشرفت محسوس دیگری داشت».

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که «اوکراین اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا اوکراین است».

آقای میشل، اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دیگر مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در آستانه یک‌سالگی تهاجم روسیه به اوکراین، برای بیان همبستگی با این کشور، به دیدار ولودمیر زلنسکی رفته بودند.

اما به گزارش شبکه فرانسه ۲۴، برای اوکراین تنها ابراز همبستگی کافی نیست و این کشور به دنبال گام‌های عملی دیگری است.

آقای زلنسکی سال گذشته نیز تنها چند روز بعد از آغاز تهاجم روسیه خواهان عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا در یک روند «ویژه» شد، اما آن زمان مقامات این نهاد اروپایی این امر را «بعید» دانسته و گفتند یک فرآیند طولانی و پیچیده تا رسیدن این کشور به استانداردهای مورد نظر اتحادیه لازم است.

مقامات ارشد اتحادیه در نشست روز جمعه اواخر سال ۲۰۲۳ را برای آغاز مذاکرات احتمالی در این زمینه ذکر کردند.

زلنسکی در نشست روز جمعه کی‌یف از کشورهای اتحادیه نیز خواست ارسال تسلیحات برای اوکراین را سرعت بخشند. او تاکید کرد که مدافعین اوکراینی تا هر زمان که لازم است، در دفاع از میهن خواهند جنگید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان حضور مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا در کی‌یف صدای آژیر خطری که نزدیک بودن اصابت موشک را خبر می‌دهد، بارها در شهر طنین انداخت.

واشینگتن پست نیز گزارش داد که همزمان با نشست کی‌یف، جنگنده‌های روسی به حملات هوایی گسترده، از جمله در منطقه باخموت دست زدند؛ جایی که عملیات سنگین در آن در دو ماه اخیر در جریان است.