درخواست زلنسکی از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چهارشنبه شب در یک سخنرانی تاریخی از کنگره درخواست کمک کرد و خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفت: «ما همین الان به کمک شما نیاز داریم.»

وی روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در جریان سخنرانی خود که به طور زنده در کنگره پخش می‌شد، به رخدادهایی تلخی در تاریخ آمریکا مانند حمله به پرل هاربر و حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر نیز اشاره کرد.

آقای زلنسکی خطاب به قانون‌گذاران آمریکایی افزود همان طور که مردم آمریکا تجربه‌های وحشتناکی مثل حمله پرل هاربر و ۱۱ سپتامبر را تجربه کردند، مردم اوکراین نیز «همین طور، هر روز، همین الان در این لحظه»، در همین شرایط قرار دارند.

این سخنرانی در شرایطی پخش شد که ایالات متحده تحت فشار اوکراین برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به این کشور درگیر جنگ در مقابل حمله مرگبار روسیه قرار دارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پس از پایان سخنرانی زلنسکی از او تمجید کردند و بسیاری از آنها موافق بودند که ایالات متحده باید اقدامات بیشتری برای تضمین امنیت اوکراین انجام دهد.

با این حال بیشتر آنها از تائید درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر آسمان این کشور خودداری کردند.

قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند که موافقت آمریکا و ناتو با این درخواست اوکراین، آمریکا را به طور مستقیم رودرروی روسیه قرار خواهد داد.