ترکیه و کردهای سوریه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند

شهر رأس‌العین (سر کانی) سوریه

با گذشت حدود ۳۰ ساعت از آتش‌بس بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد سوری، هر دو طرف یکدیگر را به نقض این آتش‌بس متهم می‌کنند. این آتش‌بس با کوشش ایالات متحده حاصل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «نیروهای دموکراتیک سوریه»، که رهبری آن با کردها است روز شنبه گفتند که ترکیه از رسیدن کمک‌های پزشکی به شهر مرزی رأس‌العین (سَرِ کانی) جلوگیری می‌کند و گلوله‌باران پراکنده این شهر ادامه دارد.

ترکیه نیز روز شنبه نیروهای کُرد سوری را متهم به نقض توافق مربوط به توقف درگیری‌ها کرد. بر اساس این توافق، قرار شده‌است با خروج شبه‌نظامیان کُرد از «منطقه امن» در امتداد مرز ترکیه، نیروهای ارتش ترکیه حمله خود به شمال سوریه را متوقف کنند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای نوشته‌است که نیروهای مسلح ترکیه از توافقی که روز پنجشنبه با ایالات متحده حاصل شد «کاملاً پیروی می‌کنند.»

این بیانیه می‌افزاید که «با وجود این، تروریست‌ها … در طول ۳۶ ساعت گذشته ۱۴ حمله انجام دادند.» آنکارا شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه را «تروریست» می‌داند.

وزارت دفاع ترکیه می‌گوید ۱۲ حمله از سوی رأس‌العین (سر کانی) در شمال شرقی سوریه، یک حمله از سوی تل ابیض و حمله‌ای دیگر از سوی تل تمر انجام شده‌است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه گفت که کشورش در چارچوب ایجاد «منطقه امن» ۱۲ پست دیدبانی در شمال شرقی سوریه ایجاد خواهد کرد. وی اضافه کرد که «منطقه امن» مورد نظر ترکیه از منطقه مورد نظر مقام‌های آمریکایی «گسترده‌تر» است.