تعهد محدود استرالیا در همکاری با دولت ترامپ علیه ایران

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا

نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید این کشور در ائتلاف به رهبری آمریکا برای تأمین امنیت تردد کشتی‌ها در آب‌های جنوب ایران حضور خواهد داشت، اما فراتر از این برنامه، در دیگر رویارویی‌ها آمریکا با ایران همکاری نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، اسکات موریسون طی دیداری که از کاخ سفید داشت، با اعلام این خبر گفت که دربارهٔ هیچ موضوع دیگری (در رابطه با ایران) با آمریکا صحبت نکرده‌است و اهدافی که آمریکا در رابطه با ایران دنبال می‌کند، موضوعی است که به خود واشینگتن مربوط است. ظاهراً اشاره وی به احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا است.

در پی حملات شنبه هفته گذشته به تأسیسات نفتی عربستان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دستور افزایش «نسبی» نیروهای نظامی آمریکایی در عربستان و امارات را صادر کرده و تصمیم دارد تأسیسات نظامی دفاع هوایی عربستان را تقویت کند. مقام‌های آمریکایی ایران را مسئول این حملات دانسته‌اند.

آمریکا احتمال عملیات نظامی علیه ایران برای تنبیه این کشور را منتفی ندانسته است، اما می‌گوید راه‌های دیگری مانند افزایش شدت تحریم‌ها برای فشار بر ایران وجود دارد، موضوعی که آقای موریسون نیز به‌خاطر آنچه «خویشتن‌داری» ترامپ برای مواجهه با ایران نامید، قدردانی کرد.

اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نیز حملاتی به شش کشتی، از جمله چهار نفتکش در آب‌های امارات و عمان انجام شد و در پی آن آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای تأمین امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس شد.

تاکنون عربستان، امارات، استرالیا، بریتانیا و بحرین رسماً حضور خود در این ائتلاف را اعلام کرده‌اند.