تلاطم در بازار بورس عربستان بعد از حملات پهپادی

در پی حمله تازه حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، صبح روز یکشنبه بازار بورس این کشور با ۳ درصد افت شاخص مواجه شد. ارزش سهام شرکت‌های انرژی‌محور نیز حدود ۴٫۷ درصد کاهش یافت.

اما در نیمه‌های روز شاخص کل بورس مقداری بهبود یافت و در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس عربستان حدود ۱٫۳ درصد نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد.

حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن بامداد شنبه از حملات پهپادی خود به تأسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو، در شهرهای بقیق و خریص خبر دادند که به آتش‌سوزی‌هایی در این تأسیسات منجر شد.

خود آرامکو شرکت دولتی است و سهام آن در بورس عرضه نشده‌است، اما شرکت ملی پتروشیمی عربستان، سابیک، که اخیراً آرامکو قرارداد خرید ۷۰ درصد سهام آن را امضا کرد با ۲٫۴ درصد افت ارزش سهم مواجه شد.

آرامکو در نظر دارد ۵ درصد از سهام خود را در بازارهای جهانی به یک تریلیون دلار واگذار کند و حملات اخیر می‌تواند سرمایه‌گذاران را دچار تردید کند.

گزارش‌های روز شنبه حاکی است که صادرات روزانه ۵٫۷ میلیون بشکه نفت عربستان، معادل ۵ درصد از کل تقاضای جهانی نفت، دچار اخلال شده، اما آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود گفته‌است عرضه نفت در بازارهای جهانی به خوبی پیش می‌رود و بازارها مملو از نفت است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، نیز ظهر یکشنبه گزارش داد که نفتکش‌های عربستان شروع به حرکت به سمت اسکله‌های بارگیری نفت در تأسیسات مورد هدف قرار گرفته کرده‌اند.

در پی حملات به تأسیسات نفت عربستان، بورس کویت و امارات نیز به ترتیب ۴ دهم درصد و نیم درصد با افت شاخص کل مواجه شدند.